Andreas Lundstedt, popstjärna och styrelseordförande, berättar för Realtid.se om sitt aktiebolag.
Sommarprataren: Alcazar går lysande
Mest läst i kategorin
Dagens sommarpratare Andreas Lundstedt är frontfigur i poptrion Alcazar samt styrelseordförande i det bolag verksamheten bedrivs inom, Music Production Alcazar AB.
För senaste räkenskapsåret rapporterar bolaget en tredubblad omsättning jämfört med föregående period, från 750.000 (för en åttamånadersperiod under 2008) till 3,4 miljoner..
– Vi har turnerat mycket, plus att vi var med i Melodifestivalen förklarar Lundstedt omsättningsökningen.
Melodifestivaldeltagandet skedde ungefär mitt i räkenskapsåret, med låten Stay the night, som Andreas Lundstedt betecknar som gruppens största hit, åtminstone i Sverige.
Uppträder ni mycket utomlands?
– Nja, en del i Europa, men inte alls lika mycket som förut. Det är mer att det kanske blir någon spelning i Italien, som en extrabonusgrej. Man har inte de drömmarna längre att man vill ”make it big”, säger Andreas Lundstedt och låter nöjd med att ha fart på verksamheten hemma i Sverige.
Nu i sommar turnerar Alcazar tillsammans med schlagerräven Lasse Holms projekt Diggi-Loo, vilket innebär att de uppträder på 29 ställen.
– I söndags var vi i ett slott i Eskilstuna. Stockholmsspelningen är vid Ulriksdals slott den 21 augusti.
Biljetterna dit kostar upp till drygt 600 kronor styck, men hur mycket av det som går in i bolaget vet inte Andreas Lundstedt.
– Ingen aning, det är inte vi som dealar, säger han.
Lundstedt säger att han över huvud taget har ganska dålig koll på ekonomin. Exempelvis känner han varken till sitt företags omsättning eller vad den består av.
– Jag är glad att jag över huvud taget tjänar pengar på det här, att jag får lön för mina kunskaper, säger han.
Ekonomin sköts av en byrå på Kungsholmen i Stockholm. Andreas Lundstedt är styrelseordförande i Music Production Alcazar, men det har ingen större innebörd:
– Det var mer ”ole dole doff”, vi var tvungna att ha någon som stod som styrelseordförande.
Rörelseresultatet i Music Production Alcazar var drygt 450.000 kronor för senaste räkenskapsåret, efter personalkostnader – lön till de tre bandmedlemmarna – på 1,3 miljoner och ”råvaror och förnödenheter” på 1,5 miljoner.
Just kringverksamheten är enligt Andreas Lundstedt mer smidig när bandet reser med Diggiloo-organisationen, eftersom den då sköter det praktiska.
– Det är jättelyxigt, vi har till och med egen catering, det är vi inte vana vid.
Diggilooturnén arrangeras av Göteborgsbolaget Krall Entertainment, som drivs av 40-årige producenten Patrik Krall, hemmahörande i västgötska Vara. De senaste åren har bolaget flerdubblat sin omsättning, och ökade mellan 2006 och 2008 sin försäljning från 24 till 86 miljoner kronor.
Alcazar beskrevs nyligen som ett av dragplåstren i en Aftonbladet-artikel om Diggilooturnén. Bland övriga artister finns Markoolio, Lasse Holm och den halländske ståuppkomikern Thomas Petersson.
Om framtiden säger Andreas Lundstedt att det ser ljust ut: Alcazar är bokade hela hösten och vintern, och delvis även framåt vårkanten.
Känner du någon press att skriva nya låtar att fylla alla framträdanden med?
– Nej, vi kan leva länge på det vi har att ta av, vi har släppt 20 singlar på 10 år. Och det folk vill ha när de anlitar oss är glitter och glamour och inte några som står och spelar i svarta polotröjor, det kommer man långt på.
Spelar ni på firmafester?
– Ja, det dyker upp ibland.
Vad är det för företag som anlitar er?
– Det kan vara allt möjligt, från banker och annat. Jag brukar inte fundera så mycket över vad det är för företag vi uppträder för.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.