Acne får oväntad hjälp av Sofia Coppola. Filmregissören poserar i senaste nummret av franska Vogue iklädd ett par Acnejeans. Vd Mikael Schiller hoppas på en USA-effekt.
Sofia väljer svenska jeans
Mest läst i kategorin
Hur har ni fått Sofia Coppola att posera i Acnejeans?
– Det är inte vi själva som ligger bakom det. Vi hade tidigare blivit kontaktade av franska Vogue som gillade våra jeans och sade sig vilja fota dem, säger Acnes vd Mikael Schiller.
– Men när det gäller Sofia Coppola tror jag att hon själv hade hittat jeansen i butiken Colette i Paris och ville använda dem när hon fotades av Vogue.
Vad betyder en sådan exponering för er?
– Det är naturligtvis jättekul och smickrande. Speciellt eftersom Sofia är en person som vi uppskattar och respekterar. Sen kommer det självklart vara bra rent pr-mässigt. Att bli sammankopplade med kändisar är jättestort, kanske inte lika stort i Europa som i USA. Nu gäller det visserligen franska Vogue som inte läses av gemene man i USA, men de stora inköparna läser den och det är det som avgör.
Karin Söderlind från pr-byrån BIC håller med:
– Det är jättestort. Frankrike är visserligen inte är ett stort jeansland men just därför kanske det får ännu större betydelse. Jag tror att det kan ge en rejäl skjuts för märket, säger Karin Söderlind.
Karin Söderlind tror att exponeringen får stort utslag utanför Frankrike.
– Både franska och engelska Vogue läses i hela världen.
Enligt Karin Söderlind finns det många exempel på hur kändisar vid enstaka tillfällen burit ett visst märke som senare fått ett enormt uppsving. Bland annat nämner hon Ewa Attlings smycken. Smyckenas popularitet ökade markant efter det att regissören Johan Rench, alias Stakka Bo, lät Madonna använda dem i en video.
– Ett annat exempel är skomärket Scholl. Det är ett märke som ansetts vara ganska ordinärt. Men när Sarah Jessica Parker från tv-serien Sex and the City blev plåtad av någon skvallertidning i ett par av Scholls retromodell Pescura blev märket trendigt igen. Skorna har fått lite av en glamourstämpel helt plötsligt.
Samtidigt planerar Acne en stor utlandssatsning.
– Till våren kommer vi att finnas i tre butiker i Frankrike, två i Tyskland och i hela nio i Belgien. Sedan finns vi i ett par butiker i bland annat USA, Italien och Kanada. Vi har hittills valt att göra en ganska smal satsning och finns mest i exklusivare butiker som säljer märken som till exempel Dior och Prada. För att bygga varumärket har det varit viktigare att finnas i prestigebutiker än att satsa brett, berättar Mikael Schiller.
Bland prestigebutikerna som säljer Acnes jeans nämner Michael Schiller kända namn som Harrods i London, Colette i Paris och Jeffrey i New York. Totalt finns Acne i 200 butiker i 12 länder.
Än så länge är Sverige den viktigaste marknaden för Acne. Men Mikael Schiller har stora planer för det svenska jeansföretaget och menar att Sveriges betydelse för Acne minskar. Mikael Schiller befinner sig i Köpenhamn för att inviga den första egna butiken i Danmark, en butik som enligt honom markerar startskottet på den riktiga utlandssatsningen.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.