… ny vd på sprittillverkaren Facile, där Agneta Fältskog och reklamprofilen Björn Rietz är delägare, hur ska ni lyckas i USA?
Sofia Diklev

– Vi gör i USA som vi gjorde i Storbritannien. Vi fokuserar på ett litet område – Kalifornien. Och då ska man komma ihåg att vodkamarknaden i Kalifornien är lika stor som i hela Europa, men konkurrensen är stenhård.
Du är ny vd i Facile – vad gjorde du innan?
– Jag har varit ansvarig för Sverige sedan 2000, då vi hade både försäljning och produktion här. Och jag valdes in i styrelsen 2003. Jag har ekonomi och juridik som min starka sida.
Stannar förre vd:n Magnus Waern kvar i bolaget – han är väl bättre på vin än på sprit, han var bland annat vinskribent i tolv år?
– En av grunderna för Facile är att Magnus och de andra tre i vårt produktråd har mycket god vinkännedom (svenska och nordiska mästare i vinprovning), där deras kunskap om balansen i smaken förs över från vinområdet till spritområdet. Och Magnus ska i fortsättningen koncentrera sig på arbetet med våra produkter.
Vad ligger bakom den minskade omsättningen, från 5,8 miljoner kronor till 2,9 miljoner den senaste niomånadersperioden?
– Ett förändrat upplägg med våra samarbetspartners i USA och Storbritannien, där vi tar mindre risker.
Var det bra eller dåligt för bolaget att gå från NMG-listan till den inofficiella noteringen hos Mangold? Köpkursen i dag ligger på 1,50 kr, jämfört med emissionskursen på 2 kronor i våras.
– Syftet med förändringen var att minska våra kostnader och det var lyckosamt. Men våra börskurser är inte vad de borde vara i förhållande till bolaget.
Ni genomförde en nyemission på 2 miljoner kronor i våras. Har ni så ni klarar er nu?
– Vi har inte några ytterligre planer just nu. Men vi är ett litet bolag och det är en vansklig marknad.
Facile grundades av din make Philip Deklev för 12 år sedan. När räknar du med att kunna meddela att bolaget går med vinst?
– Ja… nu har jag inte varit vd så länge, jag vill inte ge några prognoser. Men det är inte så väldigt långt borta.
Vilket är ert viktigasta varumärke?
– Seriously Vodka.
Och ni sålde vodkamärket Pinky…
– Men vi har i dag kvar försäljningslicensen i Norden och i Storbritannien. I Sverige finns Facile Punsch och trosa Punsch på Systembolaget, vårt övriga utbud finns som beställningsvaror.
Kommer ni med några nya varumärken?
– Självklart jobbar vi på nya produkter, men inget som är redo just nu. Det tar tid att lansera en ny produkt i spritsektorn. Men det viktiga är att vi har nånting som puttrar hela tiden.
Vad dricker du helst själv?
– Jag är ingen storkonsument. Jag dricker helst en vodkadrink eller en ginbaserad drink.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.