Realtid

Snart mer reklam

administrator
administrator
Uppdaterad: 12 okt. 2004Publicerad: 12 okt. 2004

Engelskt branschorgan spår starkt tillväxt för den globala reklammarknaden nästa år. Undersökningen visar starkt uppsving för Europa, och Sverige hänger på.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Reklammarknaden tar fart nästa år spår det brittiska branschorganet ZenithOptimedia, ZO. Prognosen baseras på en undersökningen av 57 länder världen över.

ZO skriver upp den globala tillväxt siffran till 6,2. Europa kommer att växa med 4,4 procent och går därmed om USA, som växer med 4,2 procent. De engelska och franska marknaderna är de drivande i Europa, men även den tyska och italienska marknaden förväntas växa.

Även den svenska reklammarknaden börjar se ljuset i tunnel. Institutet för reklam och mediestatistik, IRM, spår en tillväxt för 2005 på 3,5 procent.

– Hittills i år har marknaden haft en stabil tillväxt på 2 procent för det första halvåret. För vissa medier har det sett riktigt bra ut med tvåsiffriga tillväxttal. Jag pratar då om Internet, gratistidningarna och den oadresserade direktreklamen, säger Elisabeth Trotzig, vd för IRM.

Sämre går det för svensk storstadspress och de stora tv-kanalerna. Elisabeth Trotzig förklarar detta med att den allmänna lågkonjunkturen i landet i större mån drabbat de dyra reklamalternativen.

– Det är dyrt att annonsera i tv. När det ska sparas i företagens reklambudget så blir det mer attraktivt att annonsera i billigare medier som internet och direktreklam. Den hårda konkurrensen på tv-marknaden har även gynnat de mindre kanalerna som till exempel TV4:s lokalkanaler, säger Elisabeth Trotzig.

Enligt Elisabeth Trotzig kommer Sverige från en djupare lågkonjunktur än övriga europeiska länder.

– Fallet för oss blev så mycket högre på grund av att vi drabbades extra hårt av dotcom-döden, säger hon till Realtid.se

ANNONS

ZO ser stora enskilda events som förklaring till den senaste tillväxten för den europeiska reklamtillväxten.

– Bidragande orsaker är de olympiska spelen, fotbolls-EM och det amerikanska presidentvalet, skriver ZO:s Knowledge manager Jonathan Bernard i ett pressmeddelande.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]