Operatörerna försöker förgäves kränga avancerade mobiltjänster. Företagen trivs bättre med något så simpelt som sms.
Sms – ohotad favorit

Mest läst i kategorin
Företag i Europa kommer att spendera 12 procent av it-budgeten på trådlös kommunikation under 2008. Om två år är det 17 procent. Det innebär flera hundra kronor per användare.
Microsoft, Nokia och Blackberrytillverkaren Research In Motion ligger bäst till för att få del av kakan.
Det har analysföretaget Strategy Analytics kommit fram till genom att fråga chefer i 500 företag.
Men företagen är inte alls särksilt intresserade av att sy ihop sin mobil- och fasttelefoni eller av att köpa CRM-system för att hantera kundkontakter.
Istället lägger de 120 miljarder kronor på sms under 2008, att jämföra med mejl och verksamhetssystem som bara drar in 90 miljarder, skriver Financial Times.
Tjänsten sms utvecklades under 1990-talet. Operatörerna tyckte att 160 tecken var för lite för kommunikation mellan abonnenter. Sms skulle användas för felmeddelanden eller för att upplysa om röstmeddelanden på telefonsvararen.
Men enkelheten tilltalar. I dag skickar kunder hos Telia och Tele2 omkring 10 miljoner sms varje dag. Telenors och Tres kunder skickar ytterligare några miljoner. På nyårsafton blev det sammanlagt 54 miljoner sms.
Ett sms kostar i genomsnitt 45 öre att skicka, enligt statistik från Post- och Telestyrelsen. Det är förstås betydligt mer än kostnaden för ett mejl.
Mer avancerade mobiltjänster har inte kunnat konkurrera, även om många är optimistiska. Enligt undersökningsföretaget Jupiter Research kommer marknaden för reklam i mobilen i Europa att vara värd 12 miljarder kronor 2012.
Enligt företaget Tango, som själva säljer en lösning för att kasta ut sina kunders fasta telefoner, 52 procent av Europas företag på att mobiloperatörerna klarar att hantera all telefoni med vad som kallas fixed-mobile convergence, FMC.
Bara 17 procent tror inte alls på FMC, enligt Tango. Men få vill betala. 3 procent av alla pengar som går till mobilkommunikation under 2008 går till FMC, enligt Strategy Analytics.