På måndagen inleddes slutspurten i målet om den misstänkta bensinkartellen. Konkurrensverket vill att Marknadsdomstolen höjer straffavgifterna rejält för de fem bensinbolagen.
Slutspurt i målet om bensinkartellen
Mest läst i kategorin
I tingsrätten dömdes de fem att betala sammanlagt 52 miljoner kronor i så kallad konkurrensskadeavgift. Det var inte ens tiondelen av vad Konkurrensverket krävt och verket överklagade därför tingsrättens dom till Marknadsdomstolen. Där har Konkurrensverket dragit ner sina krav på konkurrensskadeavgift med runt 250 miljoner kronor till 405 miljoner.
Även de fem bolagen, Statoil, OK-Q8, Norsk Hydro, Preem och Shell, överklagade tingsrättens dom och vill helt slippa betala någon konkurrensskadeavgift.
För Konkurrensverket är det viktigt att Marknadsdomstolen nu gör en strängare bedömning av det informationsutbyte och samarbete som företagen ägnade sig åt. Målet är första gången som verket givit sig på en misstänkt kartell i stor skala:
– Ärendet är prejudicerande och viktigt för tillämpningen av konkurrenslagen. Det är centralt att konkurrensskadeavgiften döms ut på en hög nivå. Vi tycker att tingsrätten inte tog tillräcklig hänsyn till den rättspraxis som finns, säger Konkurrensverkets chef Claes Norgren som satt med när verket på måndagen inledde sin slutplädering i målet.
Runt 25 rättegångsdagar inklusive reservdagar har Marknadsdomstolen satt av för målet med beräknat slut den 30 november. I stort handlar det om ett omtugg av det som sades i tingsrätten med tillägg av vissa nya vittnesmål.
Bolagen genomförde under hösten 1999 en sanering av sina rabattsystem. Priset på bensin sänktes med 15 öre litern samtidigt som kundernas bensinrabatter justerades.
Det här gjorde bolagen upp om vid en serie möten där Statoil var den mest drivande parten, hävdar Konkurrensverket. Verket har försökt visa att dokument man hittat om priser, rabatter och kundkategorier kommer från dessa möten och därmed visar att företagen bedrivit ett otillåtet samarbete som skadat konkurrensen.
Företagen har bland annat försvarat sig med att man diskuterade ett projekt om utfasning av blyad bensin, ett resonemang som tingsrätten fäste alltför stor vikt vid, menar Konkurrensverket.
Beräkningen av konkurrensskadeavgiften utgår från företagens omsättning. Statoil och OK-Q8 har fått extra stora tillägg för att de av Konkurrensverket anses varit mest aktiva i samarbetet. Norsk Hydro och Preem har fått avdrag för ett de medverkat i utredningen.
TT
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.