Den misslyckade tunnelbaneupphandlingen var inte upphandlingsjuristernas fel, försäkrar SL.
SL: "Ingen skugga över Mannheimer!"
Mest läst i kategorin
SL, Storstockholms Lokaltrafik, avbröt abrupt upphandlingen av 54 nya tunnelbanevagnar i tisdags.
En besvärad Göran Gunnarsson, vd på SL, förklarade i SVT:s regionala nyhetsprogram ABC-nytt att upphandlingen nu måste göras om.
Detta bara två månader efter att Mannheimer Swartling gick ut med en pressrelease om att de medverkade i SL:s upphandling av ett nytt signalsystem för tunnelbanans röda linje, som trafikerar bland annat Norsborg utanför Stockholm.
Maria Adolfsson på SL:s presstjänst förklarar dock att Mannheimers insatser inte är orsaken. Dels gällde deras arbete i höstas signalsystemet och inte vagnarna, dels var det det tekniska förfrågningsunderlaget som nu drev upp priserna – inte inkompetens hos juristerna.
Huruvida Mannheimer Swartling medverkat även vid denna upphandling, hur mycket de i så fall hittills arbetat, och om de kan fakturera fler timmar tack vare att upphandlingen nu måste göras om ber Adolfsson att få återkomma om.
Kostnaden för det i höstas upphandlade signalsystemet uppskattades då till cirka 600 miljoner kronor. Enligt Svenska Dagbladet fördyrades de tunnelbanevagnar som nu ska köpas med runt två miljarder kronor, från 2,6 till 4,65 miljarder kronor, innan upphandlingen avbröts. Även kostnaden för signalsystemet skenar, enligt tidningen.
UPPDATERING
Maria Adolfsson bekräftar att Mannheimer Swartling även var inblandade i den nu avbrutna upphandlingen, samt att de sannolikt kommer att få arbeta med den även fortsättningsvis.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.