Realtid
administrator
administrator
Uppdaterad: 14 sep. 2004Publicerad: 14 sep. 2004

Den globala musikförsäljningen sjönk 7,6 procent förra året.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

För fjärde året i rad faller musikförsäljningen enligt siffror från International Federation of the Phonografic Industry, IFPI. Sedan 1999 har värdet på marknaden sjunkit med 6,2 miljarder dollar, vilket motsvarar cirka 15 procent.

IFPI ser tre grundorsaker till nedgången: illegal nedladdning på nätet och CD-bränning, konkurrens från alternativa köp som dvd-filmer och mobiltelefoner samt den ekonomiska osäkerheten i Sydamerika och Asien. Organisationer anser dock att samtliga tre faktorer visat tecken på att vända under 2004.

IFPI:s siffror visar att Universal Music Group, en del av franska Vivendi Universal har bibehållit sin marknadsledande position trots ett minskad marknadsandel. Företaget hade 23 procent av marknaden under 2003 jämfört med 25 procent under 2002.

Som nummer två kommer engelska EMI med en andel på 13,4 procent, upp från 12,2 procent från 2002. Engelsmännen snuvade japanska Sony på andraplatsen som backade till 13,2 procent från tidigare 13,8. På fjärde och femte plats kom amerikanska Warner Music Group och tyska BMG.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]