Den globala musikförsäljningen sjönk 7,6 procent förra året.
Skivkris
Mest läst i kategorin
För fjärde året i rad faller musikförsäljningen enligt siffror från International Federation of the Phonografic Industry, IFPI. Sedan 1999 har värdet på marknaden sjunkit med 6,2 miljarder dollar, vilket motsvarar cirka 15 procent.
IFPI ser tre grundorsaker till nedgången: illegal nedladdning på nätet och CD-bränning, konkurrens från alternativa köp som dvd-filmer och mobiltelefoner samt den ekonomiska osäkerheten i Sydamerika och Asien. Organisationer anser dock att samtliga tre faktorer visat tecken på att vända under 2004.
IFPI:s siffror visar att Universal Music Group, en del av franska Vivendi Universal har bibehållit sin marknadsledande position trots ett minskad marknadsandel. Företaget hade 23 procent av marknaden under 2003 jämfört med 25 procent under 2002.
Som nummer två kommer engelska EMI med en andel på 13,4 procent, upp från 12,2 procent från 2002. Engelsmännen snuvade japanska Sony på andraplatsen som backade till 13,2 procent från tidigare 13,8. På fjärde och femte plats kom amerikanska Warner Music Group och tyska BMG.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.