Ett negativt resultat på 131 miljoner kronor för det första kvartalet i det brutna räkenskapsåret säger ingenting, enligt Skistars ekonomi- och finansdirektör Magnus Sjöholm. Det är bokningsläget som betyder något.
Skistars lift lyfter – trots förluster
Mest läst i kategorin
Skistar redovisar ett negativt resultat före skatt på 131 miljoner kronor att jämföra med -125 miljoner kronor motsvarande period föregående år.
– Generellt är den här tremånadersrapporten en trist rapport som bara visar drygt en procent av hela liftkortsförsäljningen, säger Magnus Sjöholm.
Nettoomsättningen minskade från 24 miljoner kronor i fjol till 18 miljoner kronor den här perioden. Anledningen är att kylan och snön kom tidigare förra året.
Bokningsläget ser däremot bättre ut i år än föregående år. I volym är det fyra procent större än i fjol.
– Det är framförallt i Åre och Hemsedal i Norge som vi har lyckats bättre, säger Magnus Sjöholm.
I Åre och Hemsedal är bokningsläget 10 procent respektive 12 procent bättre än föregående år. Ett resultat av bland annat satsningar på billigare flyg från Köpenhamn, Stockholm och Helsingfors.
– Men vi har även ett större antal tågavgångar till Åre än tidigare och dessutom till 40 procent lägre priser, säger Magnus Sjöholm.
I Hemsedal köpte Skistar det centrala bokningsbolaget inför föregående säsong. Där har skidjätten satsat mer på helveckogäster än tidigare då weekendgäster var normen.
– Jag vill inte kommentera enskilda veckor men nyår och påsk är alltid mest populärt. Sportlovet sprids på flera veckor, säger Magnus Sjöholm.