Sparbankerna har fått högst betyg bland samtliga banker i Sverige hos både privat- och företagskunder, enligt årets SKI-undersökning.
SKI: Sparbankerna har mest nöjda privat- och företagskunder
Mest läst i kategorin
Sparbankerna har fått högst betyg av alla banker i Sverige hos både privat- och företagskunder i årets Svenskt Kvalitetsindex-mätning (SKI) av kundnöjdheten hos Sveriges bankkunder. Länsförsäkringar Bank får näst hösgst betyd hos både privat- och företagskunder, framgår av SKI:s senaste mätning.
– Sparbanksidén om att vara en viktig del av det lokala samhället i kombination med välfungerande digitala tjänster samt en nära och personlig service har ett år som detta särskilt uppskattats av kunderna, skriver SKI.
I årets bankundersökning finner Senskt Kvalitetsindex att branschen har i stort klarat av att möta kundernas ändrade behov i en tid av stor osäkerhet, vilket speglas i en fortsatt försiktig återhämtning i nöjdhet jämfört med en minskning 2017.
– Ett nytt normalläge håller på att etableras i svenskt organisationsliv som en konsekvens av Covid-19. Det gäller även bankbranschen. Arbete från hemmet och en ökad användning av digitala tjänster för möten och samverkan har snabbt blivit en ny vardag för såväl kunder som medarbetare. Med det följer nya behov, krav, förväntningar och beteenden. Årets resultat visar att branschen i stort klarat av att möta kundernas ändrade behov, trots en tid av stor osäkerhet. Vi ser att den positiva trenden kring kundnöjdhet fortsätter. Det är ett generellt gott betyg till branschens aktörer, skriver SKI.
SKI_Bank.jpg
Årets undersökning genomfördes under perioden 3 augusti – 4 september 2020 och bygger på 7 968 intervjuer med privatkunder och 6 898 intervjuer med företagskunder.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.