Nya bilder visar att det senaste som dumpats är mer än grus. "Ingen kommentar", säger Skanska. "Värsta skandalen" konstaterar entreprenören och lovar bättring.
Skanska backar: Slutar dumpa i kärret

Mest läst i kategorin
Betongblock, plattor, marksten ligger dumpade i skogen utanför Stockholm.
Tidningen Mitt i Huddinge skrev i tisdags.
Realtid.se kunde tidigare under fredagen konstatera att det är schaktmassor från börsjätten Skanska som hamnar här. Nu står det klart att det inte bara är grus.
– Det har jag ingen kommentar till, säger Skanskas talesperson Per-Lennart Berg.
– Eftersom jag inte sett bilderna kan jag inte kommentera.
Jag kan visa dig bilderna nu.
– Nej, för jag vet inte var bilderna kommer ifrån.
Det kan jag berätta.
– Vi kan titta på det nästa vecka.
Det är viktigt att Skanska bemöter det här nu.
– Vi har tyvärr ingen möjlighet att göra det. Det är en för stor fråga.
Varför är det en stor fråga?
– Ni kommer ju med rätt kraftiga beskyllningar och kraftiga rubriker. Det gör ett intryck som är kraftigt.
Finns det täckning för rubrikerna?
– Det finns säkert täckning. Det brukar ni alltid ha.
Kan vi ta del av Skanskas geotekniska intyg på schaktmassorna?
– Nej, vi har inte tagit fram dem.
Kan vi ta del av intygen senare?
– Jag vet inte vad vår policy är. Vill kommunen ha dem kan de få dem.
När kan kommunen få intygen?
– Vi får vänta på att få frågan från kommunen innan jag kan svara på det.
Hur prioriterar Skanska det här?
– Vi försöker alltid handlägga allting fort. Jag ser ingen anledning till varför det ska ta någon större tid.
På vilka andra platser hamnar schaktmassor från Skanska?
– Det vet jag inte. Det är på flera ställen. Det beror på vilka massor det är.
Dumpningen av material från Skanska har uppenbarligen gjort det svårare att i efterhand ta reda på om de fyllnadsmassor ligger under utgör en fara för naturreservaten som ligger 500 meter bort.
Men för Skanska spelar det mindre roll hur det ligger till. Hela frågeställningen är negativ och har skapat beröringsskräck.
Skanska vill inte riskera att förknippas med en miljöskandal.
– Vår leverantör kommer inte köra fler massor dit. De vill ha ett klargörande att det är okej först. Det verkar inte vara klart. Innan det finns fortsätter vi inte leverera dit, säger Per-Lennart Berg på Skanska.
Hos entreprenören Bäckström Stockholm AB som omsatte 126 miljoner kronor 2008 berättar vd och grundare Niclas Bäckström att han tagit beslutet att sluta köra till platsen efter att Realtid.se skrivit om saken.
– Vi stoppade att köra dit material över huvud taget. Vi vill inte ha med något sådant att göra. Vi vill inte fortsätta att täcka över något som kan vara miljöfarligt avfall. Det som ligger under måste bort. Vad jag förstått så läcker det. Jag antar att någon måste schakta bort det.
Vad händer nu?
– Jag hittar ju en annan tipp att köra till.
Borde du kollat det här innan?
– Nej. Det är precis som när du beställer tio lass grus. Då kollar vi inte upp på om du försöker dölja miljöfarligt avfall. Vi har ingen del av miljöabrovinken.
– Den här bilskroten har bett om att få fyllnadsmaterial av oss. Vi har inte planerat att dölja något. Samma sak gäller från Skanskas sida.
– Självklart har Skanska ansvar för materialet. Det kollas ju redan på plats.
Om någon säger att det verkar fel?
– Då blir jag blir tvungen att anmäla. Men det har jag aldrig varit med om.
Så Bäckströms kör så länge det inte smäller?
– Absolut inte. Det skulle precis som nu ge oss ett förbannat dåligt rykte. Det här är ju värsta skandalen.
Så hur går det till hos Bäckström?
– Vi har aldrig gjort några geotekniska undersökningar på platsen dit vi kör.
Överväger ni att bry er i förväg nästa gång?
– Självklart. Vi måste komma upp men någon sorts plan, om det här händer igen. Jag vet inte om man går vidare till någon miljödomstol eller så. Vi har inte stött på det här förr och det får inte ske igen.
– Oavsett om vi bryr oss om miljön eller inte så har vi inte råd med sådant här. Så stor är inte branschen.
Och Bäckström bryr sig ju om miljön.
– Absolut. Vi har enbart miljömaskiner som kör åt oss.
– Vi vill ju ta vårt ansvar. Problemet är att det här är jätteskadligt för vårt företag.
På familjeföretaget som driver bilskroten vid kärret där schaktmassorna hamnat väljer vd att inte svara på frågor, kommentera situationen eller bemöta några uppgifter.
Istället hänvisar han till sin syster som är miljö och kvalitetsansvarig och dessutom suppleant i styrelsen för branschorganisationen Sveriges Bilskrotares Riksförbund. Hon har inte haft möjlighet att svara på mejl och mobilsvar.





