Vattenfall har bestämt sig för att betala skadestånd till de hushållskunder som drabbats av kostnader eller förlorat inkomster på grund av stormen.
Skadestånd efter stormen
Mest läst i kategorin
– Vi kommer inte att hävda force majeure gentemot hushållskunder utan betala skadestånd till dem för intäktsbortfall och utgifter, säger Erik von Hofsten, presschef inom Vattenfall Norden.
– Vi vill ta vårt ansvar och det här är ett sätt att visa detta.
Men det krävs att kunderna kan visa vilka intäktsbortfall och kostnader, till exempel i form av förstörd mat i frysen, som man haft.
Vad beslutet kan kosta Vattenfall har man inte gjort någon bedömning av än.
– Först måste vi se vad det handlar om för anspråk, säger Erik von Hofsten.
Eventuella skadestånd kommer utöver avbrottsgarantin för drabbade kunder. Enligt den kan man få motsvarande upp till två nätårsavgifter i ersättning om man varit utan ström i mer än tre dygn.
I förra veckan summerade Vattenfall ihop sina beräknade kostnader hittills för stormen till 500 miljoner kronor. Mer än hälften av summan utgjordes av ersättningar enligt avbrottsgarantin och skadestånd.
När det gäller företagskunderna ser det annorlunda ut med ersättningarna:
– Gentemot företagen är vi bara skadeståndsskyldiga om vi gjort oss skyldiga till försummelse, säger Erik von Hofsten.
TT
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.