Har inte varit tillräckligt förberedda.
SJ erkänner dålig vinterberedskap
Mest läst i kategorin
SJ medger att man tidigare inte varit tillräckligt förberett för vintervädret. Men vid en pressträff radade vd Jan Forsberg upp åtgärder som vidtagits för att klara framtida trafik.
Jan Forsberg ställde själv frågan om SJ klarar av jultrafiken när cirka en miljon tågresenärer väntas.
– Vår ambition är att vi ska försöka säkerställa att jultrafiken går så bra som det överhuvudtaget är möjligt, sade han.
Han poängterade också att även Trafikverket, som svarar för själva järnvägen, måste ta sitt ansvar för att trafiken ska fungera.
Enligt SJ:s styrelseordförande Ulf Adelsohn kan 80 procent av förseningarna hänföras till själva järnvägsnätet. Därför är företaget berett att betala högre avgifter till Trafikverket i utbyte mot ett bättre spårsystem.
– Det viktigaste är signalsystem, växlar, kontaktledningar, ställverk. Vi vill bara kunna komma fram, sade Adelsohn.
SJ har god ekonomi och råd att vidta åtgärder för att kunna klara av vintervädret.
– I dag har styrelsen bland annat fattat beslut om att investera i 20 nya snabbtåg, sade han.
Dessa ska successivt ersätta X 2000-tågen och kan gå upp till 250 kilometer i timmen. Men SJ kommer att låta staten/regeringen ha sista ordet; om investeringen på 5—6 miljarder ska göras blir upp till företagets bolagsstämma.
– Det är en jätteinvestering på 5—6 miljarder kronor, konstaterade Adelsohn.
Adelsohn medgav att SJ:s X 2000-flotta ”är sliten” och betraktar de nya tågen som viktiga för att Sverige inte ska ”stå utan” snabbtågssystem inom ett antal år.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.