Realtid

Siktar in sig på de rikaste

Olof Ehrs
Uppdaterad: 26 mars 2012Publicerad: 26 mars 2012

Generali lanserar nya investeringslösningar genom svenska mäklare och finansiella rådgivare.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Irland-baserade Generali PanEurope satsar stort på den svenska förvaltningsmarknaden, som försäkringsjätten anser kommer att ha god tillväxt de kommande åren.

–Vi ser att den svenska spar- och försäkringsbranschen växer mycket till skillnad från många andra länder i Europa. Den statistik vi har tillgång visar en ökning på 9 procent i fjol och de kommande fem åren ser ännu ljusare ut, säger Anita Teistelä, regional director för Generali PanEurope i Europa.

Bolaget utmanar de lokala aktörerna på den svenska marknaden med de finansiella produkterna Vision och Professional Portfolio.

Vision är en fondförsäkring med ett brett utbud av investeringsalternativ och tjänster. Professional Portfolio erbjuder tjänster som skatteupplägg och portföljförvaltning och riktar sig till förmögna kunder med en minsta första placering om 800.000 kronor.

Cillín O’Flynn, COO på Generali PanEurope, är mycket optimistisk inför möjligheterna att expandera på den svenska marknaden. Han oroas inte över den befintliga konkurrensen på den svenska försäkrings- och finansmarknaden.

– Det är en styrka att Sverige redan har välutvecklade marknader på området. Med en stabil ekonomi och en stark krona särskiljer sig Sverige från övriga Europa. Vi tror på en fortsatt växande svensk ekonomi, säger O’Flynn.

Generali har funnits på den svenska försäkringsmarknaden i åtta år genom samarbetspartnern Euro Accident.

Lanseringen av de finansiella produkterna sker vid sidan av den redan etablerade försäkringsverksamheten. Generalis expansion kommer ske genom externa distributionskanaler som mäklarhus och finansiella rådgivningsföretag.

ANNONS

– Ett eget kontor skulle medföra andra skyldigheter och regulatoriska krav, säger Teistelä.

Istället framhåller de skatteförmånerna med att verka från Irland.

Ledningsgruppen uppger de befinner sig tidigt i processen att knyta band med nya svenska partners. Främst letar de efter etablerade mäklarpartners med internationella perspektiv och stora marknadsandelar.

– Vi vill nå samarbete med de bästa mäklarna i branschen, det är inte antalet utan kvalitén som är viktig, säger Mats Arousell, säljchef för Generali PanEurope i Sverige.

– Vi är inte stressade att nå en överenskommelse. En relation är något som utvecklas under en längre tid. Vi vill vara så transparenta som möjligt gentemot våra partners. Men de måste förstå att vi här för att stanna, säger O’Flynn.

Generali för i nuläget diskussioner med finans- och mäklaraktörer som Söderberg & Partners, Säkra, Max Matthiessen, Direct, Verdana och Henning Nicholls.

Vad har ni som inte andra har?

– Att vi etablerar oss som Generali Group. Styrkan, säkerheten och historiken i varumärket är vår fördel. I spar- och försäkringsbranschen måste kunderna ha tillit till den aktör de förlitar sig på. Som ny på marknaden är vi inte befläckade av tidigare händelser, säger O’Flynn.

ANNONS

Vilken position vill ni ha om fem år?

– Vi vill erbjuda framstående produkter som andra företag jämför sina produkter med. I det segmentet vi arbetar inom hoppas vi på att nå en marknadsandel på cirka 20 procent. Det motsvarar 2 procent av den totala försäkringsmarknaden, säger O’Flynn.

Hur påverkar eurokrisen er etablering?

– Krisen medför en minskning av ländernas välstånd. Mest avgörande är att folk förlorar självförtroende och hopp. Traditionella direktinvesteringar har minskat, folk litar inte på banker eller investeringsrådgivare. Men försäkringar går åt andra hållet, i dåliga tider förknippas försäkringar med säkerhet och skydd. Därför är fler villiga att se över sina försäkringar nu än tidigare, säger O’Flynn.

Vad ser ni för trender?

– Att allt fler tecknar privata försäkringar. En åldrande befolkning ställer högre krav på det offentliga pensionssystemet. Viljan att gå tidigare i pension ställs i motsats till politiska förslag om höjd pensionsålder. Där finns det en möjlighet för oss att erbjuda inkomst- och skuldförsäkringar som möter kundernas behov senare i livet, säger O’Flynn .

EU-regionens juridiska spelregler förändras ständigt, har de blivit enklare eller svårare att göra affärer över gränserna?

– I vissa länder implementeras EU:s förslag direkt, andra länder avvaktar och vissa sätter sig på tvären. Därför finns det stora skillnader EU-länder emellan. Det vi kan göra är att etablera en standardisering av produkter som vi sedan anpassar för olika mäklare. Mäklarens roll i detta arbete är essentiellt, de kommer alltid behövas och måste få betalt för sina tjänster. Men Sveriges lagar är väldigt resonabla på området. De uppmuntrar folk till att teckna försäkringar och är fördelaktigt utformade, säger O’Flynn.

ANNONS

– Även om Bryssel pratar om frihet inom den inre marknaden säger vår erfarenhet att man aldrig kan ta en och samma produkt till olika EU-länder. Varje land har egna regler och lagar som produkterna måste anpassas till, säger Teistelä.

Generali kommer öka sin marknadsföring för att kommunicera varumärket i Sverige. Med hjälp av PR-byråer och satsningar på utvalda arrangemang ska de rätta målgrupperna nås.

– Nu fokuserar vi mer på att bygga nätverk med traders och professionella i branschen än att marknadsföra oss mot allmänheten. Det kommer ske när branschen känner oss bättre, säger O’Flynn.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Olof Ehrs
Olof Ehrs
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]