Realtid

Sexistisk reklamare tystas av WPP

administrator
administrator
Uppdaterad: 08 nov. 2005Publicerad: 08 nov. 2005

"Kvinnor i reklam är skit" sa WPP:s reklamguru Neil French och skev därmed under sin egen avskedsansökan. Nu har WPP, som bland annat äger Ogilvy, belagt Neil French med munkavle fram till dess hans anställning upphör.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den 61 årige reklammakaren har gjort sig känd för sin buffliga stil och sin ständiga cigarr i mungipan. I går kväll skulle han ha medverkat vid den årliga prisutdelningen vid London International Advertising Awards, men WPP som betalar hans lön i sex månader till förbjöd honom att närvara. Neil French var utsedda att sitta med i juryn samt att tala på scenen.

Det var under ett tal i Toronto förra månaden som Neil French svarade att ”kvinnor i reklam är skit” på frågan varför färre kvinnor når toppositioner inom reklambranschen. Han utvecklade påståendet något genom att säga att kvinnor med barn inte kan lägga ned tillräckligt med arbetstid för att slå igenom. Han har sedan vägrat att ta tillbaka uttalandet, men säger sig inte vara sexist.

WPP-chefen Martin Sorrell har istället bett om ursäkt för sin kollega efter att han gett honom sparken.

Under de kommande sex månaderna som Neil French är anställd av WPP kommer han inte få prata med pressen eller hålla några föredrag.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS