Realtid

Sexbloggar säljer Expressen.se

administrator
administrator
Uppdaterad: 21 juni 2006Publicerad: 21 juni 2006

"Bloggarna är välbesökta och har medfört en ökad aktivitet på sajten."

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Med hjälp av bloggar som ”Swinger-Mia” och ”6-tokig 37-åring” satsar Expressen.se på att närma sig Aftonbladet.se:s besökarantal i KIA-index mätningar och därmed öka annonsintäkterna. KIA:s ordförande tycker att Expressen.se:s metoder är tveksamma. ”Det finns diverse saker som kan förvrida värdena”, säger han.

Under 2006 säger sig Expressen.se slå besökarrekord i både mars och maj månad.

Bakgrunden till besökarökningen har dock ytterst lite med det redaktionella materialet att göra.

Enligt Thomas Mattsson på Expressen Nya Medier beror ökningen på webb-tv och diskussioner på sajten, men en stor del av ökningen har att göra med Expressens nya bloggsatsning, som inleddes i slutet av februari.

Vad inte många av Expressen-bloggarna känner till är att Expressen.se har lagt in ett så kallat javascript i bloggarnas källkod. Scriptets funktion är att osynligt ge plats för Research Internationals besöksräknare i bloggen. Förhoppningen är förstås att öka trafikmängden på Expressen.se och därmed också annonsintäkterna.

I dagsläget är de fyra bloggar som genererar mest trafik till tidningens hemsida alla sexrelaterade. De har namn som ”Swinger-Mia” och ”6-tokig 37-åring”.

Hans Nordlöv, som är ordförande i Sveriges Annonsörers kommitté för Internetannonsering (KIA), har tidigare kritiserat nättidningarna för att presentera fantasifulla siffror.

– Det finns diverse saker som kan förvrida värdena. När det gäller Expressen.se är alla nyfikna på hur de går jämfört med Aftonbladet.se, säger Hans Nordlöv till Realtid.se.

ANNONS

Att Expressen.se ökar antalet besökare med hjälp av sexbloggar är något som han ser som ett problem för mätningarna.

– Det här är ett nytt medium, så det är lite av ett vilda västern. Det är därför angeläget att man har bestämda regler.

KIA har en topplista där de verje vecka rankar de mest trafikerade sajterna i Sverige. Tidigare presenterades statistiken månadsvis, men problemet då var enligt Nordlöv att antalet unika besökare blev överdrivet många. Aftonbladet.se och MSN.se hade då fler besökare per månad än Sverige hade befolkning.

– Vi arbetar på att de mätningar som görs ska kontrolleras och revideras så att alla mätningarna genomförs enligt samma principer, och det där är förmodligen inte under tillräckligt god kontroll i dag. Så här lämnar man dörren öppen åt tidningarna att kriga, men de borde inte ha den möjligheten, menar Hans Nordlöv.

Expressen.se:s ökning har enligt KIA-index endast varit marginell jämfört med Aftonbladet.se.

– Om index på Aftonbladet.se i början av 2005 var 100 hade Expressen.se index 43. Sedan dess har de stigit till 45. De knappar in, men det går långsamt, säger Nordlöv.

Thomas Mattsson, chefredaktör på Expressen Nya Medier, tycker inte att det är konstigt att tidningen även räknar in bloggbesökarna i den officiella statistiken på Expressen.se. Bloggsatsningen har gått väldigt bra och går helt i linje med sajtens inriktning, tycker han.

– Vi fick på kort tid ett antal tusen bloggar och ser också resultat i antal sidvisningar. Bloggarna är välbesökta och har medfört en ökad aktivitet på sajten, säger Thomas Mattsson till Realtid.se.

ANNONS

Att låta läsarna själva stå för innehållet på sajten är en förlängning på papperstidningens insändarsida, menar Mattsson. Någon given gräns för var Expressen.se börjar och slutar finns inte och han utesluter inte att starta eller köpa upp ett webbcommunity för att öka trafiken till sajten.

– Expressen är ett varumärke som står för att man förmedlar information. Annan information är köpt reklam. Och ytterligare annan information är skapad av läsarna själva. Ett community är egentligen bara en ny teknik för samma sak, säger han.

Ett community vore bra för besökarstatistiken?

– Ja, hypotetiskt. Man får många sidvisningar, men kanske inte lika många unika besökare.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS