Tyska ProSieben Travel köper för två miljarder.
Segulah säljer Etraveli

Riskkapitalbolaget Segulah säljer e-handelsföretaget Etraveli till tyska mediakoncernen ProSiebenSat.1 för 2,2 miljarder kronor.
Det är mediakoncernens dotterbolag ProSieben Travel som tar över ägandet helt.
Segulah förvärvade Etraveli 2010. Reseförmedlaren verkar i 40 länder och hade förra året en nettoomsättning om 640 miljoner kronor. Under första halvåret 2015 har nettoomsättningen ökat med 34 procent.
Tillväxten har varit möjlig på grund av kompletterande förvärv av Travelpartner och Flygresor och en expansionsstrategi som syftat till att internationalisera bolaget, skriver Segulah i ett pressmeddelande.
– Det har varit en framgångsrik investering som har gett investerarna i Segulah IV en bra avkastning. Dessutom har det varit ett nöje att arbeta med ledningen i Etraveli. Vi är övertygade om att ProSiebenSat.1 kommer att passa väldigt bra som ny ägare och möjliggöra för ledningen att fortsätta att bygga vidare på företagets framgång, säger Percy Calissendorff, Partner på Segulah Advisor AB, i en kommentar.
Affären är föremål för konkurrensprövning.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.