Banken kommenterar artikeln i Realtid.se där American Express beskrev sig som vinnare före SEB som betalningsleverantör åt svenska myndigheter.
SEB till motattack
Mest läst i kategorin
Realtid.se publicerade artikeln ”Vi har besegrat SEB” om American Express under onsdagen där American Express företrädare Jerker Elming uttalade sig.
Och under torsdagen skickar SEB Korts informationschef Kerstin Ottosson följande mejl till Realtid.se:
”Hej.
Det är med stigande förvåning jag läser din text i Realtid.se med rubriken ’Vi har besegrat SEB’ den 7 juli.
Förvåningen grundar sig i de många faktafel som finns i texten, och som gör att jag inte kan låta bli att förundras över att American Express så okritiskt fått komma till tals utan att du verkar ha gjort någon journalistisk kontroll av faktauppgifterna.
Eftersom detta rör sig om ett ramavtal med statliga förvaltningsmyndigheter, är avtalet offentligt och det är alltså enkelt att söka fakta kring avtalet.
Med anledning av alla faktafel skulle jag uppskatta om du i en ny text klargör de korrekta faktiska omständigheterna kring Riksgäldens ramavtal. Det kan ju vara intressant för dina läsare att få en korrekt bild av verkligheten.
Upprinnelsen till din text kom till mig via några frågor i ett mail via SEB:s pressenhet, frågor som jag besvarade med vändande mail.
Jag fick ingen information om vad du planerade för typ av artikel och du hörde heller aldrig av dig med några kompletterande frågor.
Du har visserligen publicerat mitt svar ordagrant i en liten ruta vid sidan om den över 2 500 ord långa (och felaktiga) texten om American Express, men jag är trots det förvånad över att du – när du får motstridiga uppgifter angående en text du håller på att skriva – inte kontaktar samtliga uppgiftslämnare för att reda ut begreppen så att du kan ge dina läsare en rättvisande bild.
Fakta om det statliga ramavtalet (kontrollera gärna uppgifterna med Riksgälden):
SEB Kort har varit statens främste leverantör av betalkort och resekontotjänster i mer än tio år.
I vårt nuvarande avtal har vi drygt 90 procent av antalet utställda kort och knappt 60 procent av resekontovolymen.
Vi rankas som etta, tillsammans med American Express, både när det gäller betalkort och resekonto.”
Ottosson fortsätter i sitt mejl:
”Att Riksgälden upprepade gånger har valt att förlänga sitt avtal med oss, grundar sig i att avtalet ger de effekter som Riksgälden strävar efter vad gäller effektivisering av administrationen kring inköp och resor, som i sin tur ger besparingar i både tid och kostnader.
Vi har en speciell avdelning som arbetar med de statliga myndigheterna och som träffar och diskuterar myndigheternas behov av effektiviseringar som rör inköp och resor.
Vår långsiktiga relation med Riksgälden har sin grund i att vi är lyhörda för de olika unika behov som finns och att vi snabbt och effektivt kan erbjuda bra lösningar som möter dessa behov.
Våra tjänster och produkter förenklar och förbättrar myndigheternas verksamhet – och sparar självfallet också mycket pengar åt dem.
Övriga uppgifter i texten
Jag måste även i övrigt lyfta ett förvånat ögonbryn när det gäller uppgifterna i din text, fakta som du uppenbarligen heller inte har granskat.
Du skriver t ex att ’Till skillnad från American Express konkurrenter har American Express ett system som gör att vissa beteenden kan spåras.’
Jag betvivlar starkt att det finns ett enda kortbolag i Sverige som inte har denna typ av säkerhetssystem – åtminstone har SEB Kort mycket sofistikerade säkerhetssystem som vi hela tiden utvecklar och förfinar för att skydda våra kunder från obehöriga transaktioner.
Förutom de besvärande faktafelen är det lätt att uppfatta din text som renodlad reklam för American Express – något som jag trodde att journalister höll sig för goda för.
Hälsningar
Kerstin Ottosson
Informationschef
SEB Kort AB”
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.