Den norska mediekoncernen Schibsted planerar att ta kontrollen över TV 4. Genom ett fientligt bud på finska Alma Media kan norrmännen bli större än Bonniers i TV 4. TV 4-aktien stiger 9 kronor på kuppen.
Schibsted lägger bud på TV 4
Mest läst i kategorin
Schibsted tänker lägga ett bud på samtliga aktier i den finländska konkurrenten Alma Media. Budet värderar Alma Media till 705 miljoner euro, drygt 6 miljarder kronor, enligt ett pressmeddelande från Schibsted.
Alma Media är den största ägaren i TV 4 med 23,4 procent av aktierna i bolaget.
Schibsted har efter den senaste tidens storköp i TV 4 20,1 procent av aktierna i sin ägo.
Svenska Bonnierkoncernen är den största ägaren i Alma Media med 33,3 procent av rösterna och 33,0 procent av kapitalet. Bonnier har ett ägande i TV 4 på 21,7 procent av aktierna.
Budet på Alma Media kommer enligt Schibsted att vara villkorat av att bolaget får kontroll över mer än en tredjedel av rösterna.
”Alma Media är en perfekt partner för Schibsted. De två bolagen kompletteterar varandra både geografiskt och verksamhetsmässigt”, skriver Schibsted.
Alma Media är störst i Finland på kommersiell tv och den näst största tidningsutgivaren i landet.
Schibsted aviserade budet utan någon föregående kontakt med Alma Media, enligt pressmeddelandet.
TV 4-aktien steg med 7,1 procent till 143:50 kronor under förmiddagen.
Schibsted är en av Oslobörsen stora kursvinnare. Aktien handlas för 174,50 NOK, en uppgång på 56 procent i år. Sedan i början av 2003 har aktien gått upp med över 240 procent. Däremot ogillar börsen osäkerheten och Schibstedakten backar 2 procent i dag till 170,50 NOK.
TT/Realtid.se
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.