<pufftextlänk>Norska mediakoncernen Schibsted köper sin första tidning i Ryssland genom att ta över en större ägarandel i en redan etablerad gratistidning i landet.</pufftextlänk> Sedan tidigare har konkurrenten Metro en tidning i St. Petersburg.
Schibsted in i Ryssland

Mest läst i kategorin
Nära 26 miljoner kronor har Schibsted betalt för att ta över 66,7 procent av Reginal Independent Newspapers Co som bland annat äger tidningsnätverket St Petersburg Moy Rayon.
– Anledningen till att vi satsar här är för att vi tror på gratistidningar och vi tror på det i den ryska marknaden. Vår tidning ”20 Minutes” finns sedan tidigare i Schweiz, Spanien och Frankrike och där har vi lyckats få en bättre position än Metro. Därför tror vi att vi även ska kunna lyckas göra en bra tidning i Ryssland. Vi vill även lära oss mer om den ryska marknaden, säger Niels Røine, vice vd i Schibsted International och ansvarig för det ryska företaget.
Enligt Niels Røine kommer den ryska tidningen inte byta namn till ”20 minutes”
Moy Rayon Weekly har funnits sedan 2002 och har runt 605.600 läsare och en upplaga på 360.000 kopior. Moy Rayon är en lokaltidning som distribueras i 13 regioner i St. Petersburg. Niels Røine är väl medveten att även konkurrenten Metro finns i St Petersburg men menar att tidningarna där inte bygger riktigt på samma koncept här.
– Metro finns på tunnelbanan medan vi vänder oss mer till målgruppen som finns i affärsgallerior här. Däremot kommer vi givetvis konkurrera kring annonsörerna, säger Niels Røine.
Enligt rysk press är bakgrunden till företagets intresse i Ryssland den positiva utvecklingen som sker just på landets mediemarknad. Reklamen för tryckt media växte med 16 procent förra året och har ökat från 9,4 till 10,9 miljarder kronor, enligt Association of Russia´s Communication Agencies.
Nyligen gick företaget ut med att Schibsteds verksamhet inom gratistidningar kommer att expandera till nya länder under 2006.
I Spanien och Frankrike ökar företagets tidning 20 minuter Gap jämfört med konkurrenten Metro. Enligt nya siffror har tidningen knappt 1,9 miljoner läsare dagligen i Frankrike. Metro har drygt 1,3 miljoner.
I Sverige äger förlaget bland annat Aftonbladet och Svenska Dagbladet.