Realtid

Schibsted drar tillbaka bud?

administrator
administrator
Uppdaterad: 14 jan. 2005Publicerad: 14 jan. 2005

Norska mediebolaget Schibsted kan komma att dra tillbaka sitt bud på finländska Alma Media. Det är Schibsteds budskap efter beskedet att Alma Medias tv-verksamhet, inklusive storposten i TV 4, kan komma att säljas.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

En försäljning av tv-divisionen skulle innebära en såpass betydande förändring i Alma Medias verksamhet att villkoren för budet på det finländska mediebolaget inte är uppfyllda.

”Schibsted förbehåller sig därför rätten att inte genomföra budet och Schibsted kommer att ta ställning till detta senare”, skriver det norska bolaget i ett pressmeddelande.

Turerna i det nordiska tv-kriget fortsätter alltså.

På torsdagen kallade Alma Media, som äger nästan en fjärdedel av svenska TV 4, till extra bolagsstämma. Styrelsen vill ha aktieägarnas bemyndigande att sälja tv-verksamheten eller på annat sätt delta i omstruktureringen av tv-marknaden.

Alma Medias styrelse säger sig ha fått in ”ett antal erbjudanden” om tv-divisionen. Med dessa som grund går nu styrelsen vidare och förhandlar om en affär.

Den extra bolagsstämma som avgör frågan kommer att hållas den 31 januari i Helsingfors, alltså samma dag som Schibsteds bud på bolaget löper ut.

Tidigare har Schibsted sagt att budet kan dras tillbaka om Alma Media säljer ut delar av sin verksamhet under själva budperioden.

Förutom aktieposten i TV 4 innehåller Alma Medias tv-verksamhet tv-kanalerna MTV 3 och Subtv samt en andel i den kommersiella radiokanalen Radio

ANNONS

Nova.

Enligt flera tidningar är en av spekulanterna på Alma Medias tv-verksamhet svenska Bonnierkoncernen, som även är huvudägare i Alma Media med en tredjedel av aktier och röster.

– Det är klart att vi är intresserade av broadcasting och vi har tittat på det, säger Torsten Larsson, affärsområdeschef inom Bonnier, till Svenska Dagbladet.

Tidigare har finansmannen Robert Weils bolag Proventus satt krokben för Schibsteds planer på att ta över Alma Media, och därmed koppla greppet kring makten i TV 4. På kort tid har Proventus köpt 15 procent av aktierna i Alma Media och en lika stor post i TV 4.

Många spekulerar nu om eventuella kopplingar mellan Bonnier och Proventus och börsen beslöt i onsdags att undersöka om det finns en överenskommelse om samarbete mellan bolagen.

– De kommer att få förklara hur det ligger till och vi kommer naturligtvis att lita på vad de säger, sade Anders Ackebo, chef för börsens marknadsövervakning, till TT.

TT

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]