MAN:s bud på Scania är dömt att misslyckas sedan största ägaren Volkswagen också sagt nej. Nu är det VW och Investor som håller i taktpinnen.
Scaniabudet: VW tar över taktpinnen
Mest läst i kategorin
När Volkswagens styrelse på torsdagen klart och tydligt sade nej till MAN:s fientliga bud förändrades förutsättningarna rejält för hur ett samgående mellan MAN och Scania ska gå till. VW-styrelsen har gett ledningen i uppdrag att finna en ”vänskaplig lösning” för att slå samman lastbilskonkurrenterna MAN och Scania – där även Volkswagens tunga lastbilar i Brasilien får vara med.
Investor, som är näst största ägaren i Scania, går på Volkswagens linje och är med på en lösning som leder till ett samgående mellan MAN och Scania som är bra för alla parter.
– Det som Volkswagen säger ligger mycket i linje med det vi själva har sagt, att vi är öppna för att diskutera förutsättningarna för att hitta en bra lösning, säger Investors informationschef Fredrik Lindgren.
Möjligheterna för att MAN, som på fredagen inte ville säga något om de nya förutsättningarna, ska få igenom en affär på sina villkor är nu i stort sett noll. Enda möjligheten är att höja budet – och det ordentligt.
– Det måste ske en förändring. De måste hitta på någonting, det är helt klart, säger Mats Liss, verkstadsanalytiker på Swedbank.
Men det mest sannolika är att initiativet nu går över till Volkswagen och Investor, med VW i ledarrollen i kraft av sin position som största ägare i både MAN och Scania. För ett samgående blir det förr eller senare, det tycks det flesta bedömare överens om.
– I och med att det finns synergier och industriella fördelar med affären så kan den dyka upp på ett annat sätt. Men det sista ordet är inte sagt och MAN har fortfarande möjligheten att antingen dra tillbaka budet eller höja det, säger Mats Liss.
– Ett sannolikt alternativ, som han ser det, är att lastbilsverksamheterna slås samman och läggs i ett nytt bolag. Och det faktum att Volkswagen och Investor tycks ha samma syn på framtiden för MAN och Scania talar för att det blir som de vill, säger han.
Den som har sista ordet om Scanias framtid är Ferdinand Piëch, VW:s mäktige styrelseordförande.
TT
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.