Realtid

Scania spår ljus framtid – utan MAN

administrator
administrator
Uppdaterad: 06 dec. 2006Publicerad: 06 dec. 2006

Den pågående budtvisten mellan MAN och Scania hamnade i fokus på Scanias kapitalmarknadsdag – trots vd Leif Östlings idoga försök att vända uppmärksamheten mot företagets framgångar och marknadsposition.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

USA-notering – ger det verkligen högre värdering?

23 mars 2025

MAN var inte välkommet på kapitalmarknadsdagen trots att den tyska konkurrenten är storägare i Scania. Och Scaniachefen ville helst inte prata om det fientliga budet. Irritationen över det ovälkomna budet var tydlig. Men frågorna om budstriden kom han inte undan.

Östling medgav att det kan finnas industriella fördelar med att kombinera Scania och MAN, och påpekade att bolagen haft samarbeten på flera områden. Samarbeten som Scania valt att avsluta. Men MAN:s agerande leder bara till stängda dörrar som Östling ser det.

– De har gått in på ett rått sätt och jag får hoppas att det inte är typiskt tyskt men kanske är det typiskt Håkan Samuelsson (MAN:s vd), sade Östling.

Han sade också att han inte talat med Samuelsson på flera månader. Ett ganska överraskande uttalande med tanke på att MAN nyligen sagt att diskussioner fortfarande pågår mellan parterna.

Den fråga som alla vill ha svar på är om Scania och storägaren Investor planerar ett motbud. Och där var Östling svävande.

– Vi tittar på alla alternativ. Det ingår i en försvarsplan. Frågan finns på bordet men inga beslut har tagits ännu, sade han.

Östling tillade att det finns en viss sannolikhet för ett motbud. Sedan var det färdigpratat om MAN.

Östling och Scanialedningen ville hellre prata om hur bra det går för Scania och att bolaget är väl positionerat för den starka tillväxt som finns i Europa och Asien.

ANNONS

I sitt anförande sade Östling att finansmarknaden inte har insett att det har skett ett skifte i världsekonomin. Efter Sovjetunionens fall har Västeuropa och Asien fått en allt större betydelse. Enligt Östling så kommer USA:s roll i världsekonomin att minska och i stället kommer tillväxten att finnas i Europa och i Asien, där Scania redan har en stark position. Han nämner framför allt Ryssland som en framtidsmarknad.

Scania är överraskat över den starka efterfrågan som råder nu. Orderingången ökade med 31 procent under oktober-november jämfört med samma period i fjol.

– Den största ökningen kommer från de europeiska marknaderna, sade Scanias vice vd Per-Erik Lindquist.

TT

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS