UPPDATERAD Scaniaaktien fortsatte att rusa uppåt på måndagen sedan MAN offentliggjort sitt bud, som därefter avvisades av såväl Scania som Investor. Vid klockan 14.30 hade B-aktien lyft med 7,2 procent till 455 kronor, omkring 13 kronor mer än budnivån. Det innebär ett lyft på drygt 30 procent på en vecka.
Scania och Investor nobbar MAN-bud
Mest läst i kategorin
Den tyska lastbilstillverkaren MAN presenterade under natten till måndagen sitt omtalade bud på den svenska konkurrenten Scania. Wallenbergsfärens maktbolag Investor och styrelsen i Scania sade tvärt nej. Och enligt källor lutar även Volkswagen åt nej.
Budet på Scania, som av marknaden och bedömare betraktas som lågt, offentliggjordes till följd av den läcka som ledde till förra veckans spekulationer i medierna, berättar MAN-chefen Håkan Samuelsson. Han lade fram sina argument för affären på en presskonferens i Stockholm på måndagen.
Han vill inte peka ut någon direkt ansvarig, men konstaterade att en bekräftelse på att bud diskuterades kom från Scanialedningen.
Tanken på ett samgående har diskuterats av MAN och Scanias storägare en längre tid, upp till tre-fyra månader. Ett konkret upplägg fördes fram av MAN för två månader sedan och det försiggick täta kontakter när läckan röjde intentionerna förra veckan.
– Nu har vi gott om tid att fortsätta dialogen, inklusive samtal med de två huvudägarna. Vi tror att vi kommer att ha stöd för vårt bud i slutändan, säger Samuelsson.
Inför presskonferensen meddelade MAN i ett flaggningsmeddelande att man stärkt sin position genom att köpa 5,7 miljoner A-aktier i Scania från Renault, vilket ger 5,2 procent av rösterna.
På måndagseftermiddagen sade en källa till nyhetsbyrån Reuters att även Volkswagen (VW), Scanias största ägare, ansåg MAN-budet för lågt och att VW planerade samarbete med Investor för att besluta om Scanias framtid.
Då hade Investor och Scanias styrelse redan tackat nej. VW:s styrelserepresentanter deltog i det sammanträde som slutade med att svara nej.
– Vi har gjort en sammantagen analys och kommit fram till att vi inte tycker att det här budet fullt ut reflekterar det värde och den potential som finns i Scania, säger Fredrik Lindgren, informationschef på Investor, sedan Wallenbergsfärens maktbolag tackat nej till tyska MAN:s bud på konkurrenten Scania på måndagen.
Är det prislappen som är för låg?
– Det är en sammantagen bedömning. Det finns ett antal faktorer att titta på i ett bud som detta. Vi försöker ta det beslut som vi anser vara bäst för Scania och Investors ägare.
För att blidka Investor betonade Samuelsson på måndagen att MAN:s upplägg öppnar för en lösning där Investor kvarstår som en större ägare. I erbjudandet ingår en femtedel MAN-aktier som huvudägarna kan ta del av.
– Vi skulle vara intresserade av en sådan lösning.
MAN:s informationschef Wieland Schmitz ville inte ge några detaljer om hur stor del i MAN som Investor skulle kunna få i det kombinerade bolaget. Frågan är öppen för förhandling, enligt Schmitz.
TT