UPPDATERAD Flera stora europeiska lastbilstillverkare, inklusive svenska Scania, misstänks ingå i en priskartell. Så här säger Scania till Realtid.se.
Scania misstänks ingå i lastbilskartell
Mest läst i kategorin
TT skriver om misstankarna med hänvisning till Financial Times.
Det är den brittiska myndigheten Britains Office of Fair Trade (OFT) som under veckan uppges ha genomfört en ”räd” hos tyska Daimler Mercedes-Benz och även begärt in uppgifter från Scania och tyska MAN för en bred utredning kring prissättningen av lastbilar.
Realtid.se får tag på Scanias talesperson Hans-Åke Danielsson.
– Det här handlar inte om att vi ska ha ingått i en lastbilskartell, utan att det görs en utredning för att få svar på om det har förekommit en kartell, säger han.
– Det är en viss skillnad.
Sedan när inleddes utredningen?
– Den här veckan.
Har ni ingått i en lastbilskartell?
– Nej.
Varför tror de det då?
– Jag vet inte vad de har för indikationer.
– Det känner jag inte till.
– Men de har inlett en granskning och har begärt in handlingar för att se om det har förekommit.
– Jag vet inte om du har läst Financial Times där det står om det här.
– Jag har egentligen inget mer att säga, och vet inte vad de grundar allt på.
Scania har en väldigt god lönsamhet och en del kanske tolkar det som ett tecken på att ni ingår i en kartell?
– Jag vill inte spekulera i det.
– Men om vi skulle ha ingått i en kartell så hade väl alla lastbilstillverkare varit lika lönsamma som vi.
Vad tycker ni om att det över huvud taget finns misstankar om att ni har ingått i en lastbilskartell?
– Det är allvarligt om det förekommer karteller.
– Det är ett brott mot reglerna.
– Men det här som har hänt nu är inte samma som att det har förekommit en lastbilskartell.
– Det pågår en utredning, och de säger själva att de inte kan säga att det har skett något brottsligt.
– De utreder det, och avvaktar med slutsatser.
Men du kan väl inte själv helt utesluta att det har förekommit en lastbilskartell?
– Det är också en spekulation jag inte vill ge mig in på.
Har du hört något om varför de misstänker att det förekommer en lastbilskartell?
– Nej, det har jag inte läst.
– De har bara sagt att det finns misstankar.
Hur går det annars i lastbilsbranschen nu?
– Den är på väg att återhämta sig, vilket alla lastbilstillverkares resultatrapporter visat det senaste halvåret.
– Det är bra tryck framför allt i Brasilien, eller framför allt utanför Europa.
Var det en ”gryningsräd” där de kom till ert huvudkontor och begärde ut handlingar?
– Det är ju så det går till; att de kommer och knackar på och ber att få ut handlingar vad jag förstår.
– Och sedan har vi väl möjlighet att komplettera med mer information.
– Jag vet inte om det just i det här fallet kom ett brev eller var någon gubbe som kom och knackade på hos oss.
– Men handlingar har begärts ut.
Danielsson förtydligar i efterhand via mejl:
”Jag har nu tagit reda på fakta. Vårt engelska dotterbolag fick inte ’besök av nån gubbe’, utan en skriftlig anmodan om att inkomma med handlingar.”
Financial Times skriver om att kartellutredningen handlar om misstankar om samordnad prissättning på lastbilarna.
Om slutsatsen blir att företagen anses skyldiga, kan det leda till stora böter för företagen och även brottsåtal mot företagens vd:ar erfar FT.
Böterna kan uppgå till upp till 10 procent av företagens årsintäkter, och fällande dom mod vd kan leda till fängelse i upp till fem år skriver tidningen.
Enligt FT har det brittiska huvudkontoret för Daimlers lastbilsverksamhet varit föremål för en ”räd” i tisdags, medan information begärts in på andra sätt från Scania och tyska lastbilstillverkaren MAN.
Det uppges vara ett led i en bred utredning om prissättningen på lastbilar.
Daimler bekräftar att räden ägt rum, och att bolaget samarbetar med utredningen.
Daimlers huvudkontor för lastbilar i Storbritannien ligger på orten Tongwell nära Milton Keynes skriver FT.
FT skriver att en person har arresterats på grund av misstankarna, men släppts fri mot borgen.
Senare under torsdagen framkom att även Volvo är inblandat i kartellutredningen (länk).
TT/Realtid.se
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.