<pufftextlänk>SAS vill inte att Luftfartsverket genomför sina planer på ett program som ska ge resenärerna förmåner på flygplatserna och därmed konkurrera med flygbolagens lounger.</pufftextlänk> "Vi förutsätter att de sysslar med sitt och vi med vårt. Annars kan de väl börja flyga flygplan också", säger Bertil Ternert, presschef för SAS-koncernen.
SAS rasar mot Luftfartsverket

Mest läst i kategorin
Luftfartsverkets planer på att införa ett bonusprogram fick SAS att reagera.
– Jag tycker det är synnerligen anmärkningsvärt att de går in och tar en del av det som vi försöker utveckla och erbjuda våra kunder, säger Bertil Ternert, presschef för SAS-koncernen.
Enligt Luftfartsverket, skulle fördelarna med deras program vara att passagerare blir mer fria att välja mellan olika flygbolagsprodukter.
– Om vi skulle utveckla en sådan produkt så skulle man genom ett medlemskap i ett program ha tillgång till business center, lounge och parkering trots att man väljer att flyga med den billigaste biljetten, sa Mats Sigurdsson, chef för flygmarknad på Luftfartsverket, till Realtid.se i måndags.
Men det skulle samtidigt kunna betyda att flygbolagens bonusprogram och lounger blev allt mindre betydelsefulla. Något som Luftfartsverket häromdagen sade sig strunta i.
– Man kan tänka sig att flygbolag tycker det är tveksamt sett ur konkurrensperspektivet. Men ett sådant resonemang ska inte hindra oss, sa Mats Sigurdsson till Realtid.se
Mycket riktigt anser SAS att det skulle vara tveksamt.
– Vi försöker bygga upp en fördel och att konkurrera med andra flygbolag på helt samma villkor är ju självklart. Men att den som äger flygplatsen skulle börja konkurrera med samma tjänster känns konstigt, säger Bertil Ternert.
För att få flyga från Luftfartsverkets flygplatser betalar SAS-koncernen ungefär 1 miljard kronor varje år. Pengarna går till underhåll av infrastrukturen på flygplatserna, som vägar, parkeringar och landningsbanor men även säkerhetskontroller.
– Vi måste betala det, varken vi vill det eller inte och det är vi beredda att göra. Men ska kunderna drabbas av nya avgifter sedan, bara för att Luftfartsverket ser nya affärsmöjligheter?, säger Bertil Ternert.
Enligt honom har SAS vid ett flertal tillfällen försökt få Luftfartsverket att arbeta med att undvika köer på flygplatserna.
– Vi har automatiserat för att förenkla, men sedan uppstår ändå köer vid säkerhetskontrollerna. Ska Luftfartsverket då ta betalt av dem som inte vill stå i köer, när vi redan betalar dem för att sköta det?, säger Bertil Ternert.
– Som Sigurdsson beskriver programmet, då kan man väl börja flyga flygplan också, säger han.






