Realtid

SAS nye vd: Vinstlyftet räcker inte

administrator
administrator
Uppdaterad: 08 feb. 2007Publicerad: 08 feb. 2007

SAS helårsvinst lyfte till 1,3 miljarder kronor. Men enligt nye vd:n Mats Jansson måste vinsten ligga på drygt 4 miljarder kronor om SAS ska överleva som självständigt bolag.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Förvaltarens toppaktier när plånböckerna äntligen fylls

14 nov. 2025

Rörelsevinsten fördubblades till nästan 1,3 miljarder kronor och för fjärde kvartalet förra året mer än tredubblades vinsten till 735 miljoner kronor.

– Resultaten är en delseger och beror främst på konjunkturen, bra kostnadskontroll och våra kommersiella satsningar, säger Mats Jansson som tillträdde som ny vd vid årsskiftet.

Han smygstartade i november för att lära sig bolaget och har träffat flera tusen SAS-anställda och chefer.

Han är nöjd med resultatet men hävdar att det behövs mycket högre vinster för att bolaget ska kunna leva upp till ägarnas krav på avkastning och kommande investeringsbehov.

– Vi behöver få upp resultatet med 3 miljarder för att klara av alla nödvändiga investeringar, säger Mats Jansson. Klarar vi det kan vi fortsätta att vara ett självständigt bolag i framtiden.

SAS har sedan flygkrisen i början av 2000-talet lyckats spara drygt 16 miljarder kronor. Men det räcker inte. Därför kommer bolaget i maj att presentera detaljerna i ett så kallat strategiprogram, Strategi 2011.

Det programmet ska lyfta vinsten med minst 3 miljarder kronor per år. Mats Jansson vill inte precisera hur det ska gå till.

– Det ska ske genom besparingar och intäktshöjande åtgärder. Men vi får återkomma till det när vi i maj berättar om vår nya strategi och jag uteslutet inte att det blir fler uppsägningar, säger Mats Jansson.

ANNONS

SAS har omkring 60-70 procent affärsresenärer. Resten, som flyger privat, har de senaste åren växt sakta men säkert.

Nu vill SAS införa mer flexibla biljetter som blir både dyrare eller billigare beroende på vilka behov passagerarna har.

– Flertalet av våra affärskunder är villiga att betala mer för ökad service och det ska vi ge dem, säger Mats Jansson. Vi måste bli ännu mer styrda av våra kunders önskemål och anpassa våra flygningar till destinationer där vi verkligen tjänar pengar.

– Den strategin innebär exempelvis att SAS i vår slutar flyga till Shanghai och i stället storsatsar på Peking. Den tuffa konkurrensen från Finnair på Shanghai-linjen blev för svår att klara och rutten blev därför olönsam.

De flesta dotterbolagen inklusive det största, Scandinavian Airlines, redovisar resultatlyft. Det finns enligt SAS-ledningen inga tecken på flyghimlen som pekar på någon avmattning i år och därför räknar bolaget med fortsatt stark tillväxt i framför allt Spanien, Baltikum, Norge och Finland.

Aktieägarna blir även den här gången utan utdelning. SAS-aktien föll med runt 3 procent på Stockholmsbörsen.

TT

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
BLACK WEEKS Spara upp till 54% på Verisure hemlarm

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet

Räkna ut ditt pris!
ANNONS
ANNONS