I två av de tre flygplansolyckorna i Danmark frikänns SAS nu för allt ansvar.
SAS frikänns för flygplansolyckor
Mest läst i kategorin
Det uppges i dansk media.
Olyckorna skedde med Dash 8 Q 400-planen där landningsställen kollapsade.
Istället pekar haverikommissionens rapport på att de första två olyckorna i Ålborg och Vilnius att flygplanstillverkaren Bombardier ändrat utformningen av planet.
Bombardier har inte heller tagit hänsyn till allmänt kända fysikaliska principer.
Svagheten i landningsställen har tillverkats i olika metaller, vilket skapade rostskador.
Det i sin tur gjorde att landningsställen kollapsade när planen landade. Haverikommissionens rapport visar på att de flesta av SAS Dash 8-plan hade samma problem.
– Kombinationen av materialval och brister i underhållprogrammet gjorde att landningsställen gick sönder, konstaterar haverikommissionens Martin Puggaard.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.