Realtid

SAS allt sämre på att hålla tiderna

Martin Schori
Uppdaterad: 09 feb. 2007Publicerad: 09 feb. 2007

Lilla flygbolaget Luxair är punktligast i Europa. Air Malta och Turkish Airlines är bäst på att ta hand om ditt bagage. Samtidigt faller SAS i rankingen – knappt sju av tio långflyg avgår i tid.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Realtid.se har tagit del av statistik från Association of European Airlines. Den visar att det inte skett några större förändringar när det gäller bagagehantering och punktlighet jämfört med förra året.

Ett undantag är dock SAS – som rasar i rankingen. År 2005 kom 85 procent av alla kortflygningar iväg i tid. Det var femte bäst i Europa. År 2006 hade de halkat ner till 17:e plats, på 79 procent.

Det beror på flera olika saker, säger Stefan Sjökvist, operativt ansvarig för SAS på Arlanda.

– På våra huvudflygplatser, Stockholm, Oslo och Köpenhamn, har trafiken ökat mycket under 2006. Under våren introducerades också ett helt nytt trafikledningssytem som påverkade trafiken i Sverige och i Östersjöregionen.

– Sedan så är vi inte tillräckligt bra internt. De extrena orsakerna som förekommer kan vi ju inte göra så mycket åt men vi har full fokus på att förbättra de interna faktorerna.

Bland annat satsar SAS på att förhindra att de första avgångarna på morgonen blir försenade eftersom det kan i sin tur orsaka störningar under resten av dagen, säger Sjökvist till Realtid.se.

På listan över bortslarvade bagage faller SAS från plats 10 till 13, 2006. Bäst är Air Malta, som slarvar bort 4,3 väskor per 1000 passagerare. Sämst är de stora bolagen, med British Airways i spetsen. Deras siffra är 23.

– Vi arbetar ständigt för att förbättra verksamheten och varje borttappat bagage är ett för mycket, säger Fredrik Gustafsson, pressansvarig för British Airways i Sverige till Realtid.se.

ANNONS

– Detta innebär att vi investerar i nya system och samarbetar med British Airport Authority, som ansvarar för flygplatsen i England.

De europeiska flygbolagen gjorde tillsammans över fyra miljoner flygningar 2006.

Personalstrejker, dåligt väder och terrorhot är vanliga anledningar till förseningar och inställda flyg. Israels attack mot Libanon och blockaden mot Beiruts flygplats orsakade också stora problem i trafiken.

AEA analyserar inte informationen de får från flygbolagen och kan därför inte uttala sig om trender och enskilda fall, enligt deras presstalesman David Henderson.

– Men min uppfattning är att de flesta störningar kom i augusti, efter terrorhoten i London, säger han till Realtid.se

– Då införde länderna olika regler för handbagagen och vidtog olika försiktighetsåtgärder vilket orsakade enorma förseningar och inställda flyg.

Andra störningar inkluderar ETA:s bombattack mot Madrids flygplats, fotbolls-VM och då Frankfurts flygplats stängdes i 30 minuter för att hjälpa en berusad pilotinstruktör att nödlanda.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Martin Schori
Martin Schori
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]