– Vi drog ut sladden på allting och tvingade alla att ge sig in på det nya. Det säger Mattias Segerbrand, grundare av prisbelönta Saldo redovisning och Matias Aphram, som varit en drivande kraft i digitaliseringen. Nu satsar den snabbväxande redovisningsbyrån på att bli byråernas byrå.
Saldo redovisning ställde om med chockterapi
Mest läst i kategorin
Saldo redovisning tillhör utmanarna i revisions- och rådgivningsbranschen. Byråns okonventionella metoder har inte bara belönats med utmärkelsen Årets framtidsbyrå, utan genererar också rekordresultat.
Prognosen för 2018 pekar mot en 40-procentig ökning i omsättning och en vinstökning med cirka 150 procent.
“Ett fantastiskt år och en mycket bra utveckling som självklart har gett oss en möjlighet att spänna vår båge lite mer”, skriver Saldo Redovisning i ett pressmeddelande i augusti i år.
I samma pressmeddelande passar byrån på att tillkännage några ett par “rejäla förändringar” i företaget, bland annat ett vd-byte där Saldos grundare väljer att träda tillbaka till förmån för Matias Aphram, som började som praktikant 2010.
Det är ett typiskt Saldo-grepp att vända upp och ned på hierarkierna. Matias Aphram har förvisso förtjänat sin position genom att leda byråns digitala omställning, men hans personliga resa i företaget är också talande för Saldos filosofi.
Realtid träffar grundaren Mattias Segerbrand, som nu tagit rollen som kreativ ledare, för en intervju om ett byråledarskap som är både skoningslöst och djupt mänskligt på samma gång.
– Vi har gjort en jätteintressant resa. Sjukt jobbig jävla resa, men intressant, säger Mattias Segerbrand.
Läs mer: Deskjockeys är en annan av branschens spännande uppstickare
Saldo redovisning började som kaffegrossist. Det var i början av 1990-talet och Mattias Segerbrand och hans fru Madeleine Segerbrand drev restaurang tillsammans, och hade även en verksamhet inom köp och försäljning av kaffe.
– Bland kunderna fanns ganska många som var ganska “kackiga” på ekonomi och behövde hjälp, så Madeleine startade en liten sidoverksamhet, som kom att utvecklas till dagens Saldo, berättar Mattias Segerbrand.
1999 antogs firmanamnet Saldo, som på mindre än tio år etablerat sig som ett av de hetaste varumärkena i branschen.
Bakom företagets succé ligger att de var tidiga på bollen i den digitala omställningen. Det är mycket tack vare Matias Aphram, som på åtta år avancerat från praktikant till vd.
Matias Aphram kom direkt från en YH-utbildning. Efter praktiken ville Saldo anställa honom, men hade inga kunder så han fick börja på 25 procent.
Redan under praktiktiden ställde han de viktiga frågorna: Varför gör ni så här?
– Eh… jo men, det är så man gör, blev svaret, fastän man själv hade gått och funderat i de här banorna. Så den frågan tog skruv i sinnet, säger Mattias Segerbrand.
Han ställde inte bara rätt frågor i rätt tid utan tog själv fram nya sätt att jobba, nya strukturer och nya programlösningar. Matias Aphram blev snabbt delägare och vips hade företaget vuxit till 12 personer.
Då bestämde sig de två grundarna, Madeleine och Mattias Segerbrand, och den tredje delägaren, Matias Aphram, för att ställa om företaget till att arbeta helt och hållet digitalt. (Pärmarna som täcker väggarna på kontoret är bara utsmyckning.)
Först hände ingenting. Då ”drog de ur sladden” till det gamla, och sa upp alla licenser – allt.
– Vi drog ut sladden på allting och tvingade alla att ge sig in på det nya. Det var då kaoset började.
Mattias Segerbrand beskriver det som att de stod vid stupet och höll varandra i handen beredda att hoppa.
– Men alla hoppade inte och vissa fastnade i grenar. 7 av 12 slutade, säger Mattias Segerbrand
I efterhand konstaterar han självkritiskt att det gick för snabbt.
– Ja, vi gick för snabbt. Vi sprang och de som trillade stannade vi inte och plockade upp
Vad förlorade ni på att gå för snabbt fram?
– Vi förlorade arbetskollegor. För oss var det så enkelt, vi tänkte att det är klart att alla kommer förstå hur man gör. Vi skulle varit lite långsammare och lite tydligare, det var dåligt ledarskap i själva omställningsprocessen, säger Mattias Segerbrand.
Saldos mest turbulenta period varade i två år. Nu har företaget kommit väl ut på andra sidan och Mattias Segerbrand som gått över att att bli “kreativ ledare” ser att han kan använda sina erfarenheter för att coacha andra byråer.
– Vi har ju skapat ett företag som är sjukt lönsamt. Vi vill ju sätta ned en flagga i branschen, absolut. Vi vill också visa andra hur man kan göra, mycket ligger i coaching mycket ligger i produkter som de kan använda mot sina kunder.
“Byråernas byrå”
Bland annat ska Saldo fram ett rådgivningssystem som förändrar tankesystemet hos kunder. Mattias Segebrand liknar det vi nätbaserad KBT-terapi.
– Vad man kan ta fram via nätet är aha-känslor som i sin tur ska leda till coaching, som i sin tur ska leda till värde och resultat.
Saldo själva har i dag blivit “sjukt lönsamma”.
– Lönsamhet kan bero på lågt löneuttag, men med normala löner, vilket vi har, har vi ändå en vinstmarginal längst ned innan skatt på ungefär 30 procent av vår omsättning.
Förra året var omsättningen 11 miljoner, i år blir den 15, målet är att nå 30 inom ett par år.
Saldo siktar på att fördubbla omsättningen utan att fördubbla antalet anställda
I dag är de 13, målet är cirka 20 anställda med en omsättning på 30 miljoner.
Detta är möjligt tack vare fullt genomför digitalisering och ett ledarskap och en prismodell som är anpassad till de nya förutsättningarna.
– Vi jagar inte nya kunder, de kommer till oss i dag. För några år sedan fick vi hundra procent av alla nyförfrågningar, i dag får vi kanske 20 procent, för vi är lite tuffare i prissättningen och med vilka vi ska jobba med. Vi vill inte jobba med vem som helst, vi måste veta att det är en kund som vi kan bli lönsam med, som vi kan må bra med och ger mervärde till.
Vilken typ av kunder har ni?
– Förut var det en klassisk ensamföretagare, nu är det mindre företag på 5-10 anställda som lägger ut sin ekonomiavdelning på oss
Innan Saldo gjorde den digitala omställningen hade företaget någorlunda vinst. Under omställningen praktiskt taget utraderas vinsten, men sen har den stigit snabbt som en raket.
– Det är kul som ett kvitto, men det är inte vinsterna i sig som är drivkraften. Drivkraften är att skapa ett företag som vi trivs att jobba med och som kan ge våra kunder bättre förutsättningar, och då kommer allt annat som ett brev på posten.
Sedan intervjun gjordes har Saldo hunnit teckna kontrakt på en ny lokal på Södermalm och lämnar därmed kontoret på Upplandsgatan i centrala Stockholm. Den nya lokalen kommer även att innehålla en cafédel dit kunder och andra är välkomna att hänga, arbeta och utvecklas genom möten.
På ett sätt är det som att cirkeln sluts och Saldo återfinner något av sina rötter inom restaurang och kaffe, men det är också början på en nya era som byråernas byrå.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.