Mångfald i utbudet borde prioriteras framför ägarmångfald i enskilda medier, skriver investmentbolaget Proventus i ett brev till kulturminister Leif Pagrotsky. Brevet följer på Pagrotskys kritik mot den uppmärksammade TV 4-affären.
Sachs ger svar på Pagrotskys kritik
![administrator](/_next/image/?url=%2Fimages%2Fauthor.png&w=1200&q=75)
Mest läst i kategorin
![](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Frealtid.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2024%2F11%2FCompricer.webp&w=1200&q=75)
Proventus fick i måndags, tillsammans med mediekoncernen Bonnier, klartecken från Alma Media att köpa det finländska bolagets radio- och tv-aktier för 4,2 miljarder kronor. Aktierna ska gå till ett nytt bolag skapat av Proventus och Bonnier.
Men affären är ännu inte helt i hamn. Pagrotsky ställde sig så sent som i förra veckan kritisk eftersom affären leder till att Bonnier får en större andel av TV 4:s aktier. Han har dock inga invändningar mot att Proventus utökar sitt ägande i TV 4.
Enligt kulturministern kan ett ökat Bonnierägande röra sig om ett brott mot TV 4:s avtal med den svenska staten. Avtalet stadgar att ägarstrukturen i TV 4 inte får förändras så att det blir en påtaglig förändring av ägarkoncentrationen. Ett brott mot detta avtal kan innebära att regeringen drar in tv-bolagets sändningstillstånd i marknätet.
För att blidka Pagrotsky har Proventus fått en utslagsröst i det nya bolag som tar över Alma Medias aktier i TV 4. Därmed blir det Proventus som avgör hur bolaget röstar i TV 4 om oenighet skulle råda mellan Bonnier och Proventus, skriver Proventus vd Daniel Sachs i brevet till Pagrotsky, som kom till kulturdepartementet på tisdagen.
”Jämfört med nuvarande situation där Bonnier är dominerande ägare i ett noterat Alma Media med i övrigt spritt ägande, borde detta vara positivt ur ett ägarspridningsperspektiv”, skriver han.
Sachs skriver vidare i brevet att en stark och stabil ägarstruktur är en förutsättning för att tv-bolaget ska kunna höja kvaliteten och klara sig i den allt hårdare konkurrensen på den nordiska tv-marknaden.
TV 4 och finländska MTV 3, som också följer med i affären, har förvisso starka positioner i dag, men kanalernas andel av tv-tittarnas tid har sjunkit i takt med tilltagande utländsk konkurrens, fortsätter Sachs i sitt brev.
Han tillägger att man utöver aktierna från Alma Media inte har några andra medieintressen att ta hänsyn till.
Pagrotsky vill varken kommentera brevet från Sachs eller måndagens Alma Media-beslut.
TT
![](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Frealtid.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2024%2F11%2FCompricer.webp&w=1200&q=75)
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.