Saab Automobiles begäran om rekonstruktion lämnades in till tingsrätten i Vänersborg av ett bud klockan tjugo minuter över nio.
Saabs rekonstruktion beviljad
Mest läst i kategorin
Omorganisationen av Saab ska ske under en tremånadersperiod och kommer att kräva kapitaltillskott för att lyckas, skriver GM i ett pressmeddelande.
Tingsrätten har beslutat att bevilja ansökan om rekonstruktion, uppger Sveriges Radio Väst. Rekonstruktör blir den person som Saab Automobile föreslagit, advokat Guy Lofalk.
Om drygt sex veckor, måndagen den 6 april, ska han träffa fordringsägare vid ett borgenärssammanträde på kommunhuset i Vänersborg. Då ska bland annat betalningskrav gås igenom.
Saab gjorde en förlust på omkring 3 miljarder kronor i fjol och beräknas göra en ungefär lika stor förlust 2009, rapporterar Reuters med hänvisning till Saab-dokument överlämnade till domstol.
Enligt Saab har ägaren General Motors meddelat att moderbolaget inte kommer att finansiera ytterligare förluster i Saab, men att det kommer att skjutas till likviditet för att bolaget ska klara av en rekonstruktion, skriver Reuters.
Under rekonstruktionen kommer Saab att fortsätta driva verksamheten som vanligt, enligt GM med visst stöd av regeringen.
– Det är i dag jättesvårt att säga vad vår roll är i detta, eftersom det nu är en juridisk process som vidtar, där man ska gå genom bolaget och se vad det finns för lösningar. Jag kan inte överblicka vad det finns för resurser i bolaget, säger hon.
Maud Olofsson upprepar sin kritik mot GM och mot oppositionen, som inte har ett ont ord att säga om GM.
– De försökte ju att pressa oss på pengar och gå in när de själva inte ville ta ansvar. Och det är ju inte lite pengar de begärde heller. Men vi är inte beredda ta över några förluster för GM.
Hon konstaterar att GM inte heller presenterat tillräckligt bra affärsplaner för att skapa trovärdighet, i motsats till Volvo som arbetat mycket väl.
Bilanalytikern Matts Carlsson har en annan uppfattning och beskriver GM-chefen Rick Wagoners framtidsvision för Saab som ”extremt spännande”.
– De talar om en volym på 150.000 bilar och ett breddat produktprogram och att det skulle kunna vara lönsamt redan på den nivån. Det skulle kunna bli en av bilvärldens mest intressanta lösningar.
Han betonar att Saab redan nu är den effektivaste enheten inom GM Europa. Saab tillhör dessutom premiumsegmentet – världens lyxbilsklubb. Men Saab anses inte vara traditionellt eller sportigt lyxig utan varumärket står för ett mer genomtänkt och miljömässigt alternativ.
– I framtiden kan varumärket Saab dra nytta av varumärket Sverige som också står för miljötänkande på ett mycket spännande sätt.
Regeringens och leverantörernas retorik bidrar till att framställa Saab som ett sjunkande skepp – vilket gör att den GM:s framtidsplan inte kommer fram i ljuset, anser Matts Carlsson.
Vänsterpartiet begär en aktuell debatt i riksdagen med anledning av Saabs framtid.
– Riksdagen måste ges tillfälle att klargöra vilka olika alternativ och möjligheter som finns för att rädda den industriella kompetens som finns, och förhindra massarbetslöshet i regionen, motiverar Elina Linna (V), vice gruppledare i riksdagen.
Rekonstruktionen syftar till att skapa ett helt självständigt företag, som ska bli livskraftigt och ett lämpligt investeringsobjekt, skriver GM i pressmeddelandet.
Som ett led i processen kommer Saab inom tre veckor att lägga fram sin rekonstruktionsplan, där en koncentration av design, teknisk utveckling och tillverkning till Sverige föreslås.
Rekonstruktion innebär att ett företag får en viss tid på sig att rekonstruera sin verksamhet och ekonomi. I rekonstruktionen ingår ofta en ackordsuppgörelse, där fordringsägarna går med på att skriva av en del av företagets skulder.
Medan rekonstruktionen pågår kan fordringsägarna inte begära utmätning eller ansöka om att företaget sätts i konkurs. Saabs underleverantörer, varav många sannolikt har utestående fordringar på biltillverkaren, måste därmed vänta på betalning.
– Det är mer dramatik i det här än man tror. Detta eftersom många leverantörer hade problem med likviditeten redan innan Saab hamnade i det här läget, säger Svenåke Berglie, vd för FKG som företräder underleverantörer i fordonsindustrin.
Antalet borgenärer, alltså företag som har fordringar på Saab Automobile, uppgår till cirka 1 340. Det framgår av en 24-sidig bilaga till de handlingar som lämnats in till tingsrätten i Vänersborg.
Saab Automobile skriver i ansökan att företaget har tillräcklig likviditet för att uppfylla sina förpliktelser under den tid som rekonstruktionen pågår.
I Tyskland diskuteras samtidigt ett alternativt framtidsscenario för Saab. Biltillverkaren skulle kunna ingå i ett nytt europeiskt bilföretag med Opel som den tunga delen. Diskussionerna om att köpa loss majoriteten av Opel från General Motors (GM) har tagit fart i Tyskland, sedan GM-chefen Rick Wagoner förklarat att koncernen är beredd att sälja alla sina europeiska bolag.
Då måste dock nya ägare till och det är sannolikt en svår nöt att knäcka.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.