Delar av den personal som sysslar med framtidsdesign för General Motors hos Saab i Pixbo utanför Göteborg flyttas till Rüsselsheim.
Saab tappar designjobb
Mest läst i kategorin
Det kan bli följden av att produktionen av nästa generation mellanklassbilar koncentreras till Tyskland.
– De designers som jobbar exklusivt med Saab kommer också att finnas kvar i Sverige, men det kan bli så att en del av dem som i dag arbetar med framtidsdesign för andra varumärken erbjuds att jobba från Rüsselsheim, säger presschef Christer Nilsson på Saab Automobile till TT.
Han understryker att något beslut ännu inte har fattats.
Avdelningen för Advanced design, som sysslar med den långsiktiga utvecklingen på designsidan för GM Europa, leds av Anthony Lo och sysselsätter ett 60-tal personer plus ett 30-tal konsulter.
Saab hade på måndagen ingen uppgift om hur många som kan komma att erbjudas anställning i Rüsselsheim.
– Vårt huvudbudskap är att de som jobbar exklusivt med Saabdesign kommer att sitta i Sverige, men vi vill i dag inte låsa fast vilka produkter eller personer det gäller, säger Christer Nilsson.
Han hänvisar till att när GM Europas ledning vid fredagens presskonferens tydligt ställde sig bakom Saab som ett svensk varumärke kommer man också att se till att framtida resurser när det gäller design, teknisk utveckling och produktion kommer att vara kvar i Sverige.
Men den långsiktiga överlevnaden för fabriken är beroende av vad man kan åstadkomma av egen kraft.
– Vi måste sälja mycket bilar för att Saab som varumärke ska vara fortsatt intressant att satsa på. Fabriken måste också utnyttjas på ett kapacitetsmässigt bra sätt, säger Christer Nilsson.
Det stora frågetecknet för fabriken är hur stora volymer som finns kvar efter 2010.
Nilsson förmodar att inte ens Europachefen Fritz Henderson har det hundraprocentigt klart för sig i dag.
– Det är något som växer fram under en process.
I dag har fabriken kapacitet att bygga 150 000 bilar om året. När Trollhättan går miste om nästa generation 9-3 försvinner en stor del av underlaget eftersom 9-3 i fjol utgjorde två tredjedelar av de bilar som tillverkades i fabriken.
Förhoppningen är att Cadillac BLS ska bli en framgång, men volymmässigt kan den inte ersätta bortfallet av 9-3.
TT
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.