<pufftextlänk>Undersökningsföretaget J.D. Powers i USA genomför årligen ett konsumenttest för att se hur nöjda bilägarna är med sina bilar.</pufftextlänk> Saab kom näst sist i undersökningen som även visade att priset var irrelevant för kvaliteten.
Saab sågas i USA

Mest läst i kategorin
Undersökningen bygger på hur många problem konsumenterna har haft med sina bilar under de tre första åren. I år tillfrågades därför de konsumenter som köpte sina bilar under 2003.
Svenska Saab hamnade näst sist av 37 bilmärken. Endast Land Rover var sämre.
Jan-Villem Vester på Saab i Detroit förklarar den låga rankingen med att Saab hade problem med den nya 9-3:an för tre år sedan.
– Naturligtvis är vi missnöjda med resultatet. Vi har arbetat hårt på kvaliteten och våra egna siffror visar på att vi har förbättrat oss mycket under de senaste åren, säger han till den amerikanska tidningen Newsday.
Inte heller Volvo fick godkänt i undersökningen utan hamnade en bit under genomsnittet tillsammans med Mercedes och Audi.
Bäst var japanska Lexus följt av Mercury från Ford och Buick från GM. Jaguar, BMW och Toyota var andra bilmärken som hamnade högt upp på listan.
Porsche tappade mest av alla. Från en andra placering i fjol föll den tyska sportbilen till en 22:a plats.
En slutsats som drogs av undersökningen var att det inte fanns något samband mellan pris och kvalitet.