Ändrade arbetstider och ökad effektivitet i Saab-fabriken är det som ska ge Trollhättan produktionen av GM:s mellanklassbil i konkurrens med tyska Rüsselsheims Opelfabrik.
Saab lockar med treskift
Mest läst i kategorin
Måndag kväll, vid midnatt, ska båda tillverkarna lämna in sina offerter till gemensamma ägaren, General Motors.
Statsminister Göran Persson sade på söndagskvällen till TT att GM lovat att processen ska bli rättvis, objektiv och möjlig att följa.
– Det går kanske inte att begära så mycket mer, konstaterade han.
Persson åt på fredagskvällen middag med GM:s Europaledning.
– Vi fick möjlighet att diskutera förutsättningarna för svensk bilproduktion och vi fick en chans att diskutera vad man kan göra från en stats sida för att ge bästa möjliga förutsättningar, berättade Persson och sade att han ska ha ytterligare något möte med GM:s ledning ”längre fram”.
Samtliga fackklubbar på fabriken i Trollhättan har gemensamt utnyttjat sin rätt att kräva hjälp av löntagarkonsulter, eftersom arbetstiderna är en av huvudfrågorna i dragkampen mellan Trollhättan och Rüsselsheim.
För att överhuvudtaget kunna konkurrera om att få bygga GM:s nästa mellanklassbil är det nödvändigt att effektivisera produktionen och ha fabriken i gång mer eller mindre hela dygnet. Målet är att bygga runt 300 000 bilar per år.
Chresten Nielsen, vice ordförande för Metallklubben på Saab Automobile i Trollhättan, bekräftar att offerten kommer att innehålla ett förslag om treskift i Trollhättan.
– Vi har försökt hitta lösningar för att införa treskift. Och vi har väl hittat något som kommer att stå i offerten.
Offerten ska lämnas in före midnatt på måndag kväll. På tisdagen offentliggör regeringen sitt så kallade Trollhättepaket, som är en överenskommelse med miljöpartiet och vänsterpartiet. Statsministern ville inte kommentera paketet på söndagen.
TT
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.