"Nattens plan från GM var för oss en bekräftelse på den plan som vi har jobbat med under en längre tid", sade Saab-chefen Jan Åke Jonsson vid en presskonferens.
Saab: Bra med oberoende

Mest läst i kategorin
Från och med 2010 måste Saab klara sig som ”en självständig affärsenhet”, enligt den rekonstruktionsplan Saab-ägaren General Motors (GM) lämnade in till USA:s finansdepartement i går. GM vill se stöd från Sveriges regering.
– Nattens plan från GM var för oss en bekräftelse på den plan som vi har jobbat med under en längre tid, sade Saab-chefen Jan Åke Jonsson vid en presskonferens i Trollhättan på morgonen.
– Planen består i att skapa ett mera oberoende Saab. I dag är vi ju väldigt integrerade i GM.
Det är en affärsplan som är bra för såväl GM som Saab och Sverige, enligt Jonsson.
– Nu jobbar vi väldigt aktivt med finansieringen. Givetvis är GM en spelare med i det men vi har också en nära diskussion med svenska staten, sade Jan Åke Jonsson.
– Det paket som riksdagen beslutade om i december är givetvis grunden för våra diskussioner, att försöka dra nytta av paketen tillsammans med GM för att säkerställa finansieringen av Saab.
– Med ett Saab som en mer oberoende enhet underlättas ju finansieringsmöjligheterna i framtiden.
GM-ledningen har försökt sälja Saab sedan i fjol och är nu på väg att dra in allt finansiellt stöd.
Nattens besked från GM var en icke-nyhet, tycker Sven-Åke Berglie som är vd för underleverantörernas organisation FKG.
– GM skickar över ansvaret för Saab på någon annan och det är ju ingen lösning. Men deras agerande när det gäller Saab har ju varit en katastrof i tjugo år. Därför var det här väntat. De har ju inte pengarna, säger han.
Enligt svensk lagstiftning innebär en företagsrekonstruktion att ett bolag får en viss tid på sig för att rekonstruera sin verksamhet och/eller sina finanser. Under tiden är företaget skyddat från fordringsägarna, som till exempel inte kan begära utmätning eller ansöka om konkurs.
Att försöka rekonstruera Saab för att få företaget livskraftigt är enligt Sven-Åke Berglie en mycket svår uppgift, men han tycker att det är värt att försöka.
Läget för Saab är ”brådskande” och det handlar om ett omfattande behov av pengar som måste till, slår GM fast. Och pengarna vill GM se på bordet innan en försäljning.
GM-chefen Rick Wagoner tycker pengarna ska komma från Rosenbad.
Blir det inget stöd från svenskt håll kan det sluta med en ansökan om ”rekonstruktion” redan i februari.
– Spontant så är vår reaktion att det vi nu ser är att GM har övergett Saab och inte längre tror på verket och i stället tycker att skattebetalarna i Sverige ska ta över ansvaret, säger näringsministerns statssekreterare Jöran Hägglund.
– Vi har varit tydliga från dag ett att det inte kommer att vara aktuellt. Vi har andra saker som skattebetalarnas pengar ska gå till. Är de beredda att ta ansvar så var vi beredda att diskutera. Men om inte ens de tror på Saab som företag, varför skulle vi vara bättre ägare?
Paul Åkerlund, ordförande för IF Metall på Saab i Trollhättan, är inte förvånad över GM:s besked.
– Det var väl egentligen ett ganska väntat besked för oss, säger han.
– Det visar att man fortsätter att försöka att hitta en lösning för Saabs framtid.
TT: Vad vill du mer se för att det här ska ordna sig till sist?
– Vi måste sätta oss ner och analysera läget. Jag håller väl för troligt att man måste fortsätta dialogen med regeringen. På något sätt behövs det skjutas till kapital.
– Jag vill ändå tro att det finns en öppning i det här. En sak är ju i alla fall klar: GM har ju klart deklarerat att man inte vill lägga ner Saab.
Från oppositionen kommer krav på statligt stöd.
– Det här innebär fortsatt osäkerhet för Saab och tusentals anställda i Trollhättan. Samtidigt lägger det ett allt tyngre ansvar på den svenska regeringen, säger Tomas Eneroth, näringspolitisk talesman för Socialdemokraterna.
Matts Carlsson, bilanalytiker på Göteborg Management Institute, anser att GM med en rekonstruktion hittat en ”finurlig” lösning på Saab-problemet.
– Från GM:s sida blir det en form av riskspridning. Men det är tveksamt om alla leverantörer orkar med detta.
Att dessutom säga att Saab ska blir självständigt nästa år tycker Carlsson är ”en vettig lösning” som kan ge fler jobb i Trollhättan.
Globalt planerar GM att göra sig av med 47.000 anställda i år. Därtill ska ytterligare fem fabriker i USA läggas ned inom loppet av tre års tid.






