Realtid

Saab Automobile anklagas för konkurrensbrott

Olle Blomkvist
Uppdaterad: 30 dec. 2010Publicerad: 30 dec. 2010

Spyker-ägda Saab försöker blockera ut svenska Cedex från reservdelsmarknaden. Bolaget svarar med att anmäla Saab till Konkurrensverket.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Täbybolaget Cedex är stora inom produktion av drivaxlar och drivknutar med varumärket CDX. Oberoende verkstäder köper CDX-produkter via Mekonomen och Autoexperten. Enligt bolaget har man cirka 50 procent av drivaxelsmarknaden i Sverige.

EU-kommissionen beslutade i maj 2010 om nya regler som gör att biltillverkarna måste tåla mer konkurrens. Det är tilläggsriktlinjer som har status av lag, där EU-kommissionen talar om hur marknaden för reservdelar och service måste fungera.

Biltillverkarna måste nu ställa upp och sälja teknisk information om vad reservdelarna består av.

–I de nya tilläggsriktlinjerna talar kommissionen om att en biltillverkare inte får förvägra en bilägare garantier eller tilläggsgarantier om man servar sin bil någon annanstans än inom deras nätverk, säger Christer Liljenberg, ordförande i Sveriges Bildelsgrossisters Förening, till Realtid.se.

–Garantierna ska gälla oavsett om du servat bilen hos Mekonomen eller någon annanstans bara det är gjort på ett schysst sätt med schyssta delar. Och vad som är schyssta delar har kommissionen specat. Reservdelarna ska betraktas som likvärdiga originaldelarna oavsett märkning – för de kommer i de flesta fall från samma tillverkare.

Samma sak gäller teknisk information.

– Hela eftermarknaden ska ha tillgång till all teknisk information utan onödigt dröjsmål och till ett relevant pris, förklarar Liljenberg.

Efter att de nya riktlinjerna införts beställde Cedex reservdelsprogrammet EPC från Saab i Trollhättan.

ANNONS

–När vi ville köpa deras program fick vi nej, säger Carina Asplund, produktionschef på Cedex, till Realtid.se.

Saab är ett viktigt bilmärke i Sverige. Av personbilarna som rullar på vägarna är 8,3 procent Saabar enligt Bil Sweden.

–Som tillverkare av produkter som är likvärdiga deras originalprodukter är det av stort värde för oss att ta del av deras artikelnummer och andra specifikationer som finns i Saabs reservdelsprogram EPC.

–Saab hänvisade till att det var affärssekretess på det i ett mejl, trots att vi påtalat flera gånger under hösten attt de har fel.

–Vi trodde först att de missförstod vår beställning, men till sist efter ett antal mejl så insåg vi att de inte tänkte leverera programmet. De har agerat med lite översittarfasoner.

Först efter att Cedex anmält Saab till Konkurrensverket fick de respons.

–Efter att vi anmälde Saab till Konkurrensverket så fick vi en reaktion från Saab. Då sa de att de fått igång sin server och att programmet finns till försäljning.

–Vi har beställt det och vi har betalt i förskott, säger Asplund och nämner att summan var cirka 5.000 kronor.

ANNONS

Så er anmälan tog skruv?

– Vi har inte fått leveransen, så vi får väl se. Vår anmälan till Konkurrensverket kvarstår tills leverans har skett. Vi avvaktar, säger Carina Asplund.

Christer Liljenberg menar att Cedex utsatts för ren obstruktion från Saabs sida.

– Saab har inte förstått vad den nya lagtexten innebär. Men såna saker ska fungera även om de haft annat att pyssla med – som att rädda en bilfabrik.

Även Peugeot bryter mot EU-kommissionens riktlignjer. Det hävdar Sveriges Bildelsgrossisters Förening i en ny anmälan till Konkurrensverket.

Den svenska generalagenten för Peugeot, KW Bruun Autoimport AB, kräver ”att bilen alltid skall servas hos en auktoriserad Peugeotverkstad i Sverige” för att den förlängda motorgarantin ska gälla. Det är ett lagbrott enligt Christer Liljenberg, ordförande i SBF.

I anmälan som postades denna vecka, kräver Liljenberg att Peugeots generalagent omedelbart ska sluta med att kräva att service ska ske i Peugeots auktoriserade nätverk för att motorgarantin ska gälla.

Sedan augusti 2010 finns också en anmälan mot KIA.

ANNONS

– KIA hävdar att de har en 7-årig garanti, vilket är ren lögn. De har en tre-årig garanti, plus fyra år till : Men för att få de fyra åren så säger KIA att man måste serva bilen i deras auktoriserade nätverk, och det är precis det som kommissionens säger att man inte behöver göra, säger Christer Liljenberg.

Nu väntar Liljenberg att Peugeot och KIA korrigerar sig. Han gillar inte att vissa biltillverkare försöker skrämma bort kunder från oberoende auktoriserade verkstäder.

Medan andra biltillverkare är föredömen:

– Företag som Volkswagen och andra har hela tiden accepterat lagtexten och följer den.

Realtid.se har sökt Saabs vd Jan-Åke Jonsson för en kommentar. Pr-chefen Eric Geers meddelar att Jonsson inte svarar på några frågor i dag.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Olle Blomkvist
Olle Blomkvist
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]