Realtid

"Saab-affären klar inom två veckor"

administrator
administrator
Uppdaterad: 11 aug. 2009Publicerad: 11 aug. 2009

Paul Åkerlund som är facklig ordförande på Saab Automobile, hyser inga tvivel om att Koenigseggs Saab-köp snart blir av trots rykten om USA-avhopp.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det berättar han för Realtid.se.

Alla har undrat hur lilla Skåne-baserade sportbilstillverkaren Koenigsegg med sina företrädare Christian von Koenigsegg och norrmannen Bård Eker, skulle ha råd att köpa Saab.

Det har framkommit att en amerikansk gruppering med Mark Bishop och Augie Fabela i spetsen har anslutit sig till Koenigsegg, och det skulle vara därifrån som pengarna kommer.

Men Bishop sägs nu ha hoppat av och lämnat över sin position till en okänd affärsman.

Enligt en uppgift var det efter granskning av Bishop i exempelvis Dagens Industri som han valde att hoppa av.

DI skrev att Bishop hållit på med bolån till mindre kreditvärdiga låntagare, och att han inte har något större kapital.

Åkerlund för sin del känner sig lugn.

Tror du fortfarande att Koenigseggs köp av Saab kommer att bli av?

ANNONS

– Ja, det hoppas och tror jag.

Trots att Bishop tydligen har hoppat av?

– Det ryktas om att han har gjort det. Jag vågar inte svara på hur det ligger till med det. Jag känner inte till det.

– Däremot har jag information om att affärsförhandlingarna fortsätter.

– Att Bishop skulle hoppa av förändrar inget i den ursprungliga planen.

Grupperingen kring Koenigsegg kallar sig nu ”Koenigsegg Group”.

– Koenigsegg Group som de heter, och GM, håller på för fullt och förhandlar.

– Men hur exakt det är i Koenigsegg-konstellationen vet inte jag.

ANNONS

Det finns ingen risk att den faller samman?

– Det kan inte jag veta med säkerhet.

– Men jag har inga indikationer på att något har förändrats i diskussionerna om försäljningen av Saab.

– Så processen fortsätter med full fart förhandlings-vis, och det är svårt att säga men inom en 14-dagars-period eller så lär vi få se resultat av det.

Du har själv uttalat ditt förtroende för att Koenigsegg-grupperingen har tillräcklig finansiell styrka för att klara av Saab?

– Jaa, alltså – med den information vi besitter och så vidare, så har inte vi känt någon oro över att de inte skulle kunna ha det kapital som erfordras.

– Och de förstår väl naturligtvis att det här kommer att kosta mer pengar.

– Jag skulle inte vilja säga idag att det känns oroligt.

ANNONS

– Sedan undrar många varifrån pengarna kommer. Det kan jag förstå, men det ger sig nog.

Hur vet du att de verkligen har tillräckliga resurser? Har du fått se några dokument eller så?

– Jag går inte in och kommenterar det, men vi tror inte att det är något problem.

DI hade tydligen grävt fram negativa saker om Bishop?

– Ja, men det är väl så i den svängen att det finns både positiva och negativa saker. Vi lägger inte så stor tonvikt vid det. Det är alltid så.

– Det här röner ju ett väldigt intresse. Man får ta det med jämnmod.

Har du hört varför Bishop hoppade av?

– Nej, och jag har inte fått det bekräftat heller.

ANNONS

– Jag kan bara som alla andra följa och ta del av det som skrivs i media. Jag kan inte ge mig in på det.

– Det enda jag känner till är att förhandlingarna mellan Koenigsegg Group och GM håller på för fullt.

Och Bård Eker, har du fått träffa honom?

– Nej, jag har sett honom, men vi har inte haft möjlighet att träffas ännu. Förhoppningsvis kommer det att bli av framöver.

Vad tycker du om honom?

– Det är väldigt svårt att ha något intryck innan man har träffat honom. Jag vet bara vad som skrivs och sägs, och har egentligen ingen uppfattning.

Hur många anställda har Saab i dagsläget?

– Det är väl kvar 3.200-3.300 personer totalt i Sverige.

ANNONS

Hur känner du om deras framtid?

– Jag tycker väl att det ser bättre ut än på ganska länge.

– Jag är ganska övertygad om att det här snabbt kommer att gå i hamn nu i form av en affär.

– Och förhoppningsvis kommer Saab nu att snabbt kunna ta sig ur sin finansiella rekonstruktion.

– Så det är väl bättre än på ett bra tag.

Finns det risk för ytterligare personalnedskärningar när allt är på plats?

– Naee, det har jag väldigt svårt att tro.

– Nu handlar det om att sälja bil – att få upp volymerna i bilförsäljningen.

ANNONS

– Det tror jag nog att de nya ägarna begriper.

Har du hört något om lanseringen av den nya Saab 9-5?

– Ja, den kommer att visas upp nu på bilmässan i Frankfurt, och sedan startar väl tillverkningen vid årsskiftet.

Vad tycker du om modellen? Den är väl baserad på en Opel Insignia?

– Det är Insignian som är baserad på 9-5:an om man ska vara ärlig.

– Jag tycker att den är skitsnygg.

– Den är riktigt snygg och lite ”Saabish” om man säger så.

– Men det är ett litet vågspel. Det som bekymrar mig mest är inte bilen, utan hur länge finanskrisen och så håller i sig. Det är väl några månader kvar.

ANNONS

Kommentar till ryktena om att Koenigsegg köper Saab för att med hjälp av schweiziska bolaget NLV Solar AG tillverka elbilar i Saab-fabriken?

– Det ryktas så mycket. Vi får väl se vad som händer i framtiden.

– Vi kan säkert bygga elbilar också om det behövs.

– Jag vet inget om det alls, men däremot vet jag en del om andra projekt som är på gång inom Saab.

Kommer det en småbil från Saab?

– Vi får väl se vad framtiden för med sig.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS