Realtid

Så ska Securitas vända USA-moraset

Realtid.se
Uppdaterad: 04 maj 2010Publicerad: 04 maj 2010

Securitas omsättning minskade från 16,4 till 14,9 miljarder kronor under årets första kvartal efter kundförluster i USA. Realtid.se har intervjun som ger svar på hur det ska tacklas.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det visar sig av företagets kvartalsrapport, som publicerades vid lunchtid på tisdagen.

VD Alf Göransson konstaterar i sitt vd-ord att säkerhetsbranschen tenderar att vara sencyklisk: i den mån Securitas påverkats av finanskrisen/lågkonjunkturen har det skett med viss eftersläpning gentemot övriga näringslivet.

”I det försiktigt trevande klimat som råder i mången ekonomi har efterfrågan på säkerhetstjänster ännu inte ökat, utan tycks fastmera ha stabiliserat sig på rådande nivåer”, skriver Göransson (men på engelska).

Vinsten per aktie blev 1,24 kronor per aktie jämfört med 1,40 i fjol.

En av de saker som pekas ut i vd:s förord är förlusten av ett antal stora kontrakt i USA, som visserligen skedde under andra halvåret 2009. Dessa kundförluster väntas leda till att den organiska försäljningstillväxten i USA kommer att vara fortsatt låg under resten av årets första halvår.

Realtid.se får tag i Securitas IR-chef Micaela Sjökvist.

Vad är det för kunder ni skriver att ni förlorat i USA?

– Vi brukar inte prata om det, men det kan vara många små kunder, det går inte att peka ut några särskilda. Det är ju så hela tiden, många kunder kommer och många kunder går.

ANNONS

Finns det någon tendens som går att se bland de kunder ni tappar i USA?

– Nej, det kan vara många olika skäl, såväl på grund av pris eller andra orsaker.

Vad för andra skäl?

– Det kan vara för att… som till exempel i fjol då man insourcade säkerhetstjänster inom vårt energisegment, då förlorade man kontraktet där.

– Även inom, och det har vi gått ut med, inom automotive var det mycket neddragningar i och med GM.

Vad gör ni för att vända trenden och öka försäljningen i USA?

– Vi jobbar på med vår strategi, som innebär att försöka komma närmare kunden och högre upp i värdekedjan. Vi vill fungera som säkerhetsrådgivare, och satsar mycket på utbildning av personalen. Vi tror att när man anlitar expertis är man villig att betala för det.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS