Realtid

Så ska Ebay få tillbaka magiken

administrator
administrator
Uppdaterad: 22 aug. 2006Publicerad: 22 aug. 2006

<pufftextlänk>Höjda avgifter för nätbutiker som annonserar på Ebay har upprört hundratusentals butiksägare som nu kräver vd:n Meg Whitmans avgång.</pufftextlänk> Ebay, vars aktiekurs nära halverats sedan i början av året, hoppas nu hitta tillbaka till det traditionella auktionsformatet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Ebay har inte motsvarat marknadens höga förväntningar och sedan i slutet av 2004 har investerare kontinuerligt kritiserat bolaget. Något som synts på aktiekursen som tappat omkring 40 procent sedan årsbästa på knappt 47 dollar i januari i år.

För att stävja analytikernas negativa tongångar försöker nu auktionssajtens ledning att komma tillrätta med den vikande tillväxten och dalande intäkterna.

Förra veckan meddelades att avgifterna höjs för de omkring 500.000 nätbutiker som annonserar på Ebay. Något som fått uppretade butiksägare i USA att kräva vd:n Meg Whitmans avgång.

Redan när de nya avgifterna annonserades förra veckan samlades försäljare i både Australien och Storbritannien till strejk. Och många av dem hoppas till och med på att helt kunna överge Ebay till förmån för något annat.

– Vi letar överallt för ett nytt ”hem” och Google är det enda namn på internet som vi känner skulle vara helt pålitligt, säger en försäljare till brittiska ContractorUK.com.

Kanske är det precis det som Ebay hoppas på. Förutom prishöjningarna för enbart butikerna tyder Meg Whitmans strategi på att hon inte är alltför intresserad av att nätbutikerna i fortsättningen. I dag står butikernas annonser för 83 procent av volymen på Ebay, men genererar endast 9 procent av försäljningsvolymen.

Den ökande andelen butiksannonser har ”spätt ut det magiska med Ebay”, säger Whitman.

Den Ebayägda svenska auktionssajten Tradera höjer inga avgifter. Tradera saknar dessutom den typ av butiksannonsering som finns på Ebay.

ANNONS

– Det beslut som har fattats står vi alla bakom. Det behövs för att se till att vi stärker sajten och det traditionella auktionsformatet. Vissa har visat sin ståndpunkt, det stämmer, men det är inget vi har några synpunkter på. Vi har inte fått någon negativ feedback från de svenska företag som säljer på de stora sajterna, säger Fredrik Skärheden, pr-ansvarig på Ebay Sverige till Realtid.se.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS