<pufftextlänk>Suvarna eller stadsjeeparna som de också kallas anses ha sett sina bästa dagar.</pufftextlänk> Volvos exportsuccé XC 90 ser dock inte ut att ta skada av den nedåtgående trenden – det beror på storleken.
Så överlever XC 90 SUV-döden

Mest läst i kategorin
Miljömedvetenhet och tomma plånböcker på grund av stigande oljepriser har till och med fått amerikanerna att överge sina jättebilar. Istället säljer mindre och miljövänligare bilar allt bättre.
– Konsumenter vill ha renare, säkrare och effektivare bilar, samtidigt som det inte ska äventyra bilens värde eller funktion, sade Mark Fields, Fords USA-chef, till BBC i förra veckan.
Även General Motors varnade nyligen för en lägre försäljning av stadsjeepar.
Volvos stadsjeep XC 90 har varit Sveriges enskilt största exportprodukt de senaste åren. 2004 sålde Volvo 84.000 exemplar världen över och året därpå ökade försäljningen till 86.000 bilar. 97 procent av försäljningen har skett utanför Sverige.
USA har varit den viktigaste exportmarknaden och en allmän nedgång för stadsjeepar där kan slå hårt mot Volvo, men än så länge går XC 90-modellen hem hos amerikanerna. Under årets första sju månader har 50.000 bilar sålts världen över, vilket indikerar att försäljningen för 2006 ser ut att hamna på samma nivå som 2005.
Orsaken till den fortsatta framgången ligger enligt Volvo i bilens storlek. De stadsjeepar som amerikanerna är vana vid är betydligt större och törstigare än Volvo XC 90. Volvo XC 90 väger bara 2150 kilo, medan många konkurrenter väger ytterligare 500 kilo.
Christer Gustavsson, presschef på Volvo Personvagnar, menar dock att bolaget påverkas av att trenden går mot miljövänligare bilar.
– Bränsleförbrukningen är något vi kommer att arbeta vidare med, säger han till Realtid.se.
Kommer Fords satsning på hybridbilsutveckling i Sverige att inkludera Volvo XC 90?
– Det kan man inte utesluta. Hybridmotor kan mycket väl vara intressant för XC 90.
Även i Sverige är intresset för XC 90 fortfarande stort. Förra året sålde bolaget 2137 bilar av modell XC 90.