Realtid

Så fick bolaget kapital

Sara Johansson
Uppdaterad: 28 sep. 2007Publicerad: 28 sep. 2007

Alexander Ernstberger med bolaget Towork.se Sverige AB, behöver kapital för att kunna lansera sitt nya koncept på den svenska marknaden. I den här delen av börsskolan berättar vi hur bolaget gick tillväga för att skaffa sig kapital.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

När Alexander besökt Aktietorget och presenterat sin affärsidé och produkt och hade bestämt sig för att försöka genomföra en listning av bolaget så var det dags att se till att bolaget uppfyller de formella kraven för en listning. Bland annat att måste bolaget vara registrerat som publikt hos bolagsverket och ha ett aktiekapital på minst 500.000 kronor.

– Jag presenterade företaget för ett par utvalda investerare och berättade att jag ville notera bolaget och att vi då skulle behöva kapital för att lyckas. Det var ju målet, sedan var det ju inte säkert att det helt tekniskt skulle gå att genomföra, säger Alexander Ernstberger.

Alexander skrev själv en presentation av företaget, innehållande företagets koncept, målsättning och strategi.

– Det kanske bara var 10 till 15 sidor. Jag hade inte lika omfattande text som memorandumet, det var mer rakt på sak. Här står vi, det här vill vi göra och så här mycket behöver vi, säger han.

Det aktiekapital som han fick in var bolagets första emission.

Innan den kommande listningen äger Alexander 84 procent av bolaget med sina 900.000 aktier. Sammanlagt har 1.077.000 aktier tecknats. Övrigt ägande står Alexanders familj och vänner för.

Toworks styrelse har värderat företaget till 6.462.000 kronor innan den tänkta emissionen. Värderingen baseras på den nuvarande verksamheten och styrelsens bedömning av företagets framtida potential.

Bolagets mål är att sälja nyemitterade aktier för 4.578.000 kronor, som främst ska användas till marknadsföring.

ANNONS

Alexander kommer efter emissionen äga 48,9 procent av bolaget vilket gör honom till största ägaren.

I januari 2007 fick Alexander sina första medarbetare, två säljare som började sälja platsannonser. Lönerna till medarbetarna betalades med det inledande aktiekapitalet på 100.000 kronor, till dess att de täckte sina lönekostnader. Under tiden började han själv jobba mot sin målsättning – att få ihop tillräckligt med kapital för att kunna utöka verksamheten och etablera sitt nya koncept på den svenska marknaden.

– Att lista bolaget tyckte vi var en bra lösning, vi löser på så vis finansieringen samtidigt som bolaget får en bred ägarbas. Ett listat bolag är även intressantare för media än andra bolag, det i kombination med att våra nya aktieägare även blir som små ”ambassadörer” för Towork ökar kännedomen om bolaget, säger Alexander Ernstberger.

På marknadsplatsen Aktietorget, dit Alexander valt att ta sitt bolag finns det ett krav att företaget måste ha minst 200 aktieägare med ett innehav av minst 0,1 prisbasbelopp vardera, cirka 4.000 kronor, eftersom prisbasbeloppet i år ligger på 40.300 kronor. Ett prisbasbelopp är samma sak som tidigare kallades för basbelopp. Det används bland annat i lagstiftningar. Beloppets värde följer inflationen.

Ett annat formellt krav är att minst en tiondel av ägandet och röserna ska finnas hos allmänheten. Detta för att det ska ske en aktiv handel i aktien, den ska ha en likviditet.

Aktieinnehavare har rätt att utöva rösträtt på bolagsstämman utifrån det antal röster som hans aktieinnehav representerar. Antalet röster som en enskild aktie representerar kan variera från ett bolag till bolag, men i Towork.se Sverige AB:s fall så berättigar en aktie en röst. Bolagsstämman är ett aktiebolags högst beslutande organ.

– Minsta aktieposten investerarna behöver teckna sig för i emissionen är ju bara 6.000 kronor, så det är främst mindre placerare som vi riktar oss till, säger han.

Det finns flera börslistor dit småbolag kan vända sig för att bli noterade. Bland annat NGM (Nordic growth market), Aktietorget, Göteborgslistan och listan Ett mindre onoterat bolag. Alla listor har sina regler som bolagen ska följa, antingen följer de finansinspektionens normer eller så har listan i fråga sina har egna regler. Det kan vara egna praxis bland annat för hur stor omsättning, vinstmarginal och hur många anställda bolagen måste ha.

ANNONS

Innan Alexanders bolag var färdigt för listning var det tvunget att bli ett publikt bolag. Skillnaden mellan publika och privata aktiebolag är att de publika vänder sig till allmänheten för att skaffa kapital via aktier eller obligationer över en börs.

Det är lagen som säger att bolaget ska vara publikt innan aktierna kan erbjudas allmänheten. Bland annat måste aktiekapitalet höjas till minst 500.000 kronor som en revisor sedan ska redogöra för marknadsplatsen, i Alexanders fall Aktietorget. Bolaget blir inte publikt förrän det är registrerat hos Bolagsverket som publikt. För att känna igen ett publikt aktiebolag syns ordet (publ) efter firmanamnet.

I april i år ringde Alexander Ernstberger upp Aktietorget och bokade ett möte.

– Innan gjorde jag lite undersökningar på deras hemsida för att se vilka typer av bolag de ville ha och vilka krav de ställde. Jag började med Aktietorget och det var de enda jag gick till.

Ett möte sattes upp på vilket Alexander presenterade sin affärsidé och bolag, visat underlag såsom prognoser och rapporter, sin kortversion av det kommande memorandumet som han visade för de första investerarna, delårsrapporten, utdrag från Rikspolisstyrelsen och att bolaget är publikt för Aktietorget.

På första mötet får ett bolag som vill listas på Aktietorget träffa vd:n Patrik Engellau. Då diskuterar parterna vad det innebär med en notering och vilka krav som ställs. När båda parterna är överens bokas ett nytt möte. Vid andra mötet är det dags för bolaget att träffa Ronny Westman som är anslutningsansvarig och ansvarig för granskningen av bolaget. Efter det mötet skriver Ronny Westman en rapport där han presenterar vad han kommit fram till. Därefter är det dags för bolaget att träffa ett utskott från Aktietorgets styrelse som formellt beslutar om godkännandet. Styrelsen har då fått rapporten med synpunkter om bolaget från den anslutningsansvarige som de kan diskutera.

Efter mötena var det dags att utveckla memorandumet som Alexander Ernstberger skulle använda för att marknadsföra bolagets emission till potentiella investerare, småspararna.

– Memorandumet ligger som grund för införsäljningen. Det är viktigt att allt som står i memorandumet är korrekt. Det är ett tryckt bevis på vad vi har i dag och kan erbjuda investerare. Det är viktigt att investerarna får veta vad de får för pengarna, säger han.

ANNONS

Ett Memorandum är en presentation av bolaget, där bolaget inbjuder allmänheten att teckna aktier.

Det var via aktietorget Alexander fick tag på Göran Ofsén, en ekonomisk skribent, som hjälpte till med memorandumet. Alexander hade sedan tidigare skrivit en presentation av bolaget till de första utvalda investerarna. Med det underlaget tillsammans med intervjuer med Alexander för att få mer information började Göran Ofsén utveckla memorandumet. Han var rekommenderad och hade skrivit ett par memorandum innan.

Så här blev resultatet av Towork.se Sverige AB:s memorandum.

Aktietorget använder sig av samma punktlista med krav på emissionsmemorandum som finansinspektionen har upprättat för prospekt. Prospekt används på samma sätt som ett memorandum men när ett bolag kommer över en miljon euro i aktiekapital måste bolaget godkännas av finansinspektionen. Under den summan räcker det med att marknadstorget granskar och godkänner bolaget. Memorandumet behöver inte godkännas av en revisor till skillnad från ett prospekt.

Ett memorandum ska enligt aktietorget innehålla all information om bolaget som är nödvändig för att en investerare ska kunna göra en grundlig bedömning av bolagets tillgångar och skulder, finansiella ställning, resultat och framtidsutsikter och värdepappren.

– Jag fick aldrig hjälp av någon jurist utan det var mer att tänka att det inte gick att formulera på vissa sätt så att det inte är stötande på något vis och att det håller sig inom lagliga ramar, säger Alexander Ernstberger.

Alexander räknar med att emissionen kommer att kosta 430.000 kronor inklusive marknadsföring av erbjudandet.

Men för att memorandumet och bolaget skulle bli komplett behövdes en styrelse. Hittills arbetade han själv som ägare och vd och hade bara två säljare på företaget.

ANNONS

Nästa del: Så förstärktes styrelsen.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS