Från och med torsdag gäller nya EU-regler för hur flygbolagen ska ersätta flygpassagerare vid överbokning, försening eller inställning av flyg. Ryanair säger sig vara diskriminerade av de upptrissade ersättningsreglerna. Även SAS räknar med högre utgifter.
Ryanair rasar mot nya EU-regler
Mest läst i kategorin
”Det är diskriminerande mot lågprisflygbolag som Ryanair vars genomsnittliga biljettpris ligger på 38 euro (345 kronor, red. anmärkning) och som inte inkluderar någon tillgång till hotell, måltider, dryck eller annat som jultomten i Europeiska kommissionen tagit fram och tvingar flygbolag att tillhandahålla – även när förseningar och inställningar är helt utom bolagens kontroll”, skriver Ryanair i en kommentar till den nya EU-förordningen.
Den nya förordningen gäller från och med torsdag den 17 februari och innehåller en hel del förändringar från de tidigare reglerna.
För det första omfattar reglerna nu även inställda och försenade flyg och inte enbart överbokningar.
De ersättningar som flygbolagen enligt EU-reglerna ska betala drabbade passagerare har även höjts, från minimiersättningen 75 euro (675 kronor) tidigare blir nu den minsta summan 250 euro (2.250 kronor). Den högsta ersättningsnivån låg tidigare på 300 euro (2.700 kronor) och är nu dubblad till 600 euro (5.400 kronor).
Den summan gäller utöver flygbolagens skyldigheter att erbjuda måltider och om förseningen blir långvarig, även hotellrum.
I Ryanairs biljettpriser ingår aldrig måltider. Att det plötsligt skulle ingå om ett plan blir exempelvis försenat tycker bolaget är absurt och kallar reglerna för ”crazy compensation bonanza imposed by Brussels bureaucrats”.
Enligt Eva Olivecrona, informatör på Britannia Airways som flyger för Fritidsresegruppen, är det i första hand lågprisflygbolagen som drabbas av de nya reglerna.
– De tjänar pengar på att inte ta hand om sina passagerare. Vi omfattas ju även av Paketreselagen så för vår del är det ingen gigantisk skillnad med den nya förordningen, säger hon.
För Ryanair innebär de nya reglerna, förutom gratis måltider och dryck, att flygbolaget blir tvunget att betala ersättningar på långt högre nivåer än biljettpriserna. Med ett genomsnittligt biljettpris på runt 345 kronor är den lägsta ersättningsnivån från och med torsdag 2.250 kronor. Snabbt räknat skulle Ryanair kunna gå back med närmare 2.000 kronor per passagerare vid en eventuell försening.
Redan i november rapporterade GP att Ryanair blivit skyldiga att betala 150 euro till en försenad passagerare. Resenären hade betalat 269 kronor för sin biljett och när han blev försenad med fem timmar krävde han ersättning i form av summan för en biljett med ordinarie pris; 9.389 kronor. Ryanair ville endast betala 269 kronor men blev i Allmänna reklamationsnämnden dömda att alltså betala 150 euro eller 1.350 kronor.
Även SAS påverkas av den nya förordningen. Enligt Karin Edström Croneby, informatör är det dock för tidigt att säga hur mycket SAS påverkas.
– Vi kommer att få utökade utgifter som vi ska försöka kompensera genom att se över våra interna rutiner, säger hon.
Enligt Karin Edström Croneby påverkas inte biljettpriserna.
Trots de nya reglerna kommer inte Ryanair att erbjuda sina passagerare gratis måltider vid förseningar eller inställda flyg. Bolaget låter istället hälsa sina passagerare ”att de ska ha tålamod tills denna anti-konsument och diskriminerande lagstiftning har blivit förkastad i Europadomstolen”.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.