I förra veckan stod det klart. MG Rover kan inte räddas. Nu återstår bara att reda ut konkursen. Trots detta kommer kanske Roverbilar ändå att tillverkas i framtiden – i Kina.
Rover kan bli kinesiskt trots allt
Mest läst i kategorin
Kinas största biltillverkare Shanghai Automotive Industry Corporation, SAIC, som britterna in i det sista hoppades skulle rädda MG Rover och dess fabrik Longbridge utanför Birmingham genom ett samarbetsavtal, kan istället komma att ta över hela tillverkningen själva.
SAIC hävdar nämligen att de redan har rätten till Rovers 75-, 45- samt 25-modeller genom ett tidigare avtal med MG Rover från förra året.
Enligt brittisk press har den kinesiska bilproducenten redan kontaktat flera av MG Rovers underleverantörer för att kunna börja producera 75-modellen i Kina så snart som möjligt.
MG Rovers revisionsbyrå PriceWaterhouse Coopers , PWC, motsätter sig dock SAIC:s äganderättskrav och det hela kan komma att avgöras i domstol.
Enligt PWC finns det ett stort intresse från flera företag i utvecklingsländer att köpa rättigheterna till Rover. För dessa är MG Rovers konkurs ett gyllene tillfälle att för en billig penning slå sig in på världsmarknaden för personbilar. Trots den billiga arbetskraften i dessa länder kan det vara svårt att komma in på en konkurrensutsatt marknad utan ett inarbetat varumärke.
Enligt BBC har PWC redan fått in 200 intresseanmälningar från potentiella köpare.
Oavsett vem som en äger rättigheterna till varumärket Rover så kommer det nog att rulla Roverbilar på vägarna även i framtiden. Ett som är säkert är dock att de inte kommer att tillverkas på den gamla fabriken Longbridge utanför Birmingham, troligtvis inte i alls i Storbritannien och inte heller någon annanstans i Västeuropa.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.