Ewa Glennow, 54, har i det tysta skapat sin egen finanskoncern Marginalen, nu senast genom att köpa amerikanska jätten Citibanks svenska konsumentverksamhet. Realtid.se har talat med henne.
"Rivjärn" bygger upp ny finansjätte

Mest läst i kategorin
Glennow är både vd och helägare i Marginalen.
Ursprunget till verksamheten startade i slutet på 70-talet, medan Glennow kom in genom starten av bolaget Marginalen i början på 90-talet.
Koncernen har i dagsläget 220 anställda.
Vad är affärsidén?
– Vi arbetar med en unik kombination av ekonomiadministration, juridik, personalfrågor, inkasso, rörelsefinansiering och bank.
– Man kan ”outsourca” hela sin ekonomiadministration till oss, och dessutom sköta sin rörelsefinansiering via oss.
– Vi jobbar väldigt mycket med företag, organisationer och privatpersoner.
Ni har alltså banktillstånd?
– Ja, via vårt bolag Bank2.
– Och vi är ”kreditmarknadsbolag” också.
Hur stor utlåning har ni?
– Vår tillgångsmassa uppgår till 5,5 miljarder kronor.
Hur är det med lönsamheten?
– Det går bra.
– Vi försöker hålla oss till det vi är bra på.
– Vi vill vara en ”personlig” bank; en bank som ger alla en ärlig chans.
– Och vi har en rättvis kultur, vilket är väldigt uppskattat hos våra kunder och gör att vi kan expandera verksamheten.
– Dessutom i kombination med de övriga tjänster vi har, blir det naturligtvis ett bra koncept för våra kunder.
Konsumentombudsmannen har ju tidigare riktat kritik mot Bank2?
– Det var innan vi kom in i banken.
Vad gällde kritiken?
– Bank2 hade tagit betalt på ett sätt som KO inte tyckte man skulle göra.
– Men vi ändrade på det redan i samband med att vi köpte banken.
När var det?
– Sommaren 2008. I juni det året var det.
Kommentar till det som ni nu köper av Citibank?
– Det är givetvis väldigt positivt. Vi etablerar oss nu som nischbank på allvar. Som du säkert sett i pressmeddelandet så är det deras svenska konsumentbank vi köper.
– Det är framför allt kreditkort och blancolån, som de har jobbat med i Sverige sedan många år tillbaka.
Hur stor utlåning har de?
– 6,2 miljarder kronor i blancolån, och i kortverksamheten har de 60.000 kortkunder.
Hur stor utlåning är det i kortverksamheten?
– Det har vi inte kommunicerat.
Flera miljarder?
– Det har vi inte kommunicerat.
Vad är bakgrunden till att ni nu köper Citibank-verksamheterna?
– De här verksamheterna passar alldeles utmärkt hos oss och gör att vi på allvar nu etablerar oss som nischbank.
– Det blir ett komplement till det som vi arbetar med, och ger oss en bredare verksamhetsbas tack vare ny kompetens och en utveckling av produktportföljen .
– Det blir en utmärkt kombination av verksamheter som vi verkligen ser fram emot att utveckla.
Kan man säga att ni tidigare hade mest företagskunder, men nu även får privatpersoner som kunder?
– Marginalens ursprungsverksamhet har framför allt företagskunder, medan Bank2 har mycket privatpersoner.
– Citibank-delarna blir ett komplement till de privatpersoner vi har som kunder sedan tidigare.
– Men det blir också ett komplement till vår tidigare verksamhet med företagskunder.
– Det breddar hela vår ”plattform”.
Vad är prislappen på Citibank-delarna?
– Det är inte offentligt.
Men du är nöjd med priset?
– Det är alltid två parter i en affär, och för att få en affär i hamn måste man träffas någonstans.
Hur kom ni in på att köpa Citibank-delarna? Var det ni som kontaktade dem, eller kontaktades ni av någon finansiell rådgivare till dem?
– Villkoren har inte offentliggjorts.
Men hur var händelseförloppet inför affären?
– Det har knappast något generellt allmänintresse.
Är det du själv som har finansierat köpet av Citibank-delarna?
– Villkoren är inte offentliga.
Men du är själv fortfarande ägare till hela Marginalen även efter köpet av Citibank-delarna?
– Det stämmer.
Vad är dina planer på sikt? Vill du konkurrera ut storbankerna?
– Vi ligger fast med vår strategi inom ekonomihantering och banktjänster, och att kontinuerligt utveckla produkter och tjänster efter kundernas behov.
– Och vi är ett entreprenörsdrivet företag som alltid kommer att växa.
– Köpet av Citibank är i linje med det.
Hur mycket större blir ni genom köpet från Citibank?
– Det beror på hur du räknar och vilka kriterier du har.
– Vi blir betydligt större.
– Vi är 220 anställda sedan tidigare, och i och med köpet av Citibank-delarna tillkommer ytterligare 100 anställda.
Vilka åtgärder kommer du att vidta rent praktiskt med verksamheterna efter köpet?
– Det tycker jag kommer att bli jättespännande att diskutera om ett tag.
Kommer du flytta hela verksamheten till samma lokal?
– I och med att vi sedan tidigare finns på nio orter runt om i Sverige plus Baltikum och Holland, är det inget kriterium i sig att ha allt på samma ställe.
– Det viktiga är att ha en effektiv och kompetent organisation.
– Det har vi och det kommer vi att få inklusive Citibank-delarna.
Vad hade ni för resultat under 2009?
– Det är ännu inte officiellt, men när det blir det kommer vi att kommunicera det.
Det kan man väl se av officiella uppgifter?
– Absolut, men inte ännu.
Vilken är din ålder?
– Det är totalt ointressant.
Vad gjorde du innan Marginalen?
– Jag har bland annat arbetat 10 år inom Bonnierkoncernen och varit vd i ett internationellt handelsföretag.
Är allt påskrivet och klart med den här affären, eller krävs det ytterligare myndighetstillstånd eller så?
– Det enda som återstår är att konkurrensmyndigheten ska ge sitt godkännande.
Den myndigheten kan stoppa företagsköp om ett företag genom köpet blir alltför dominerande i en bransch.
Men det är väl ingen risk att de stoppar den här affären?
– Jag vill inte spekulera alls i hur de resonerar men vi blir ju inte någon dominerande aktör på den svenska bankmarknaden.
– De får fatta sitt beslut, och jag har inte hört något om vad det kan bli.
Har du varit uppe på Finansinspektionen och presenterat dig och affären också, och fått deras godkännande?
– Allt sådant här är reglerat, och självklart krävs det deras godkännande.
Och det har du fått?
– Ja, annars hade vi inte kunnat genomföra affären.
Kommer ni att behålla namnet Marginalen nu då ni inte längre kommer att vara en marginalspelare?
– Ja, oh ja. Namnet Marginalen står för att vi hjälper till att förbättra våra kunders marginaler.






