Realtid

Risk för likvidering av Swebus?

administrator
administrator
Uppdaterad: 27 jan. 2005Publicerad: 27 jan. 2005

Skandinaviens största bussbolag, svenska Concordia Bus, som bland annat äger Swebus och Swebus Express, har anlitat den internationella krisexperten Alvarez & Marsal för att rädda bolaget från likvidation.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Trading Direkt

Nasdaq lanserar nytt index för att spåra börsnoteringar

24 jan. 2025

Concordia Bus, som har över 3.400 fordon och 5.200 anställda i Skandinavien, köptes år 2000 av den amerikanska investmentbanken Goldman Sachs i en så kallad Leverage Buyout. Köpet finansierades genom en mycket hög skuldsättning där räntorna på lånen betalas med det köpta företagets eget kassaflöde.

Räntorna uppgick under perioden första mars till sista november 2004, till 139 miljoner kronor. Något som ska jämföras med det operativa kassaflödet på 147 miljoner kronor. Totala kassaflödet för perioden var minus 137 miljoner kronor och i kassan i slutet av perioden hade företaget 206 miljoner kronor.

I samband med rapporten för 2004 års första tre kvartal valde Concordia Bus ledning att gå ut och varna för att bolagets kassaflöde även fortsättningsvis kommer att vara påverkat av en rad osäkerheter. Därför har företaget också valt att anlita den globalt kända problemexperten Alvarez & Marsal för att ”med större säkerhet kunna uppskatta om man kommer att kunna möta de framtida betalningskraven eller ej”.

Att Concordia Bus nu anlitat Alvarez & Marsal oroar obligationsinnehavarna. I första hand fruktar de att Concordia Bus inte kommer att kunna betala räntorna på 135 miljoner kronor på den obligation som förfaller i februari i år. Skulle man inte klara detta har man 30 dagar på sig att klara av problemet innan bolaget likvideras.

Marknadsbedömare spekulerar dock i att en eventuellt utebliven räntebetalning kan vara en del av en mer utarbetad strategi där målet är att göra obligationsinnehavarna till aktieägare i en så kallad debt-for-equity swap. Genom den skulle obligationsinnehavarna automatiskt bli ägare i och med den fordran de har på bolaget. Följden blir då att Concordia Bus slipper de tyngande månatliga räntebetalningar som hämmar företagets utveckling.

Realtid.se har sökt Concordia Bus vd och finansdirektör utan resultat.

Realtid.se

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS