<pufftextlänk>De svenska riksdagsmännen är inga vänner av reklam.</pufftextlänk> Varannan riksdagsman vill minska mängden reklam och 60 procent vill begränsa reklamens uttrycksformer.
Riksdagen ogillar reklam

Mest läst i kategorin
Reklammotståndet i riksdagshuset verkar ha ökat det senaste året. När branschtidningen Dagens Media ställde samma frågor till 100 riksdagsmän förra året så svarade 44 att de ville ha en begränsning av mängden reklam och 50 procent förespråkade hårdare regler för utformningen.
Åsikterna skiljer sig kraftigt mellan blocken. 100 procent av miljöpartisterna och 78 procent av vänsterpartiet vill begränsa mängden reklam. Motsvarande siffror för moderaterna och folkpartiet är 6 respektive 17 procent.
Reklammotståndarna anser bland annat att mycket av reklamen är för påträngande, för vulgär och att det offentliga rummet översexualiseras.
Vänsterpartisten Siv Holma vill begränsa både direktreklamen i brevlådorna och mängden reklam i tv.
– Det behövs en reningsanläggning, som man har för allt annat avfall, säger hon till Dagens Media.
En majoritet av de tillfrågade riksdagsledamöterna anser också att staten, och inte minst statliga Svenska Spel, bör dra ner på reklamen.
Pia Grahn Brikell, vd i Sveriges Reklamförbund, tror att det ökade motståndet hänger samman med att det är valår och att politikerna kanske ”vill ta några lättvunna poäng”.
”Siffrorna är alarmerande och tyder på fördomar och en djup okunnighet. Resultatet visar också hur viktigt det är att vi fortsätter arbeta med att upplysa och påverka politikerna. Det är bra att det förs en debatt om reklamen, men den ska vara saklig, inte populistisk och fördomsfull”, säger hon i ett pressmeddelande.
TT