Realtid

Rikard af Ekenstam

administrator
administrator
Uppdaterad: 28 feb. 2005Publicerad: 28 feb. 2005

... du har utnämnts till chef för ABN AMRO:s marknadsföringsteam i Central- och Östeuropa, Mellanöstern och Afrika där banken inte har kontor. Vad innebär det?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Trading Direkt

Nasdaq lanserar nytt index för att spåra börsnoteringar

24 jan. 2025

– Det innebär att jag ansvarar för vår satsning på investmentbanking och corporate banking i regioner där vi inte har så stark närvaro idag. Länder som till exempel Bulgarien, Ungern, Ukraina, Israel, Egypten och Marocko är ganska hyfsat stora ekonomier och där transaktionerna inom investmentbanking ökat rejält både i antal och i volym.

Inom vilka områden kommer ni satsa?

– Framför allt ser vi en stark tillväxt på obligationssidan. Men även inom M&A och lån har det börjat röra på sig i dessa regioner. I de länderna som jag ska täcka i Östeuropa offentliggjordes mellan 2002 och 2004 över 25 M&A-transaktioner till ett värde av 10 miljarder euro.

Så du kommer bli ett resande kontor?

– Så kan man se det. Det är investmentbanking på gammalt traditionellt sätt. För hade investmentbankerna få kontor som täckte stora geografiska områden. Jag kommer resa runt och träffa de ledande företagen i dessa länder.

– Just nu sitter jag och utvärderar vilka företag som jag och banken tycker att vi ska rikta in oss på. Det tar lite tid för det finns mycket mindre information om de här länderna och företagen där än till exempel i Västeuropa.

Vilka länder ser du fram emot att resa till?

– Marocko tycker jag ska bli kul.

ANNONS

Är det från ett affärsmässigt perspektiv eller privat?

– Det är nog både och. Marocko har en BNP på 45 miljarder dollar och BBB i kreditrating så det är ju en hyfsad ekonomi.

– Sen tycker jag att det ska bli kul att se kroatiska kusten också. Mindre roligt blir det väl att besöka Israel på grund av oroligheterna där.

Vad ska bli roligast med den nya tjänsten?

– Det är nog utmaningen att prova på nya områden. Vi har ju från bankens sida inte gjort en så här fokuserad satsning på dessa regioner tidigare.

Vad tror du krävs för att lyckas?

– Dels krävs det en bred produktkännedom på till exempel aktiesidan, lån och rådgivning. Sen tror jag att de viktigt att ha lite historiekunskap för att bättre förstå regionerna och komma nära kunderna.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS