Hannes Snellman utökar personalstyrkan men tidigare års stora vinster uteblir.
Richard Åkerman kommenterar årsredovisningen
Mest läst i kategorin
Realtid.se har talat med vd Richard Åkerman för att få en kommentar på advokatbyråns resultat.
– Årsredovisningen för HS Stockholm är inte helt rättvisande eftersom detta bolag enbart är ett dotterbolag i en koncern. Det kan vara tillfälligheter som avgör om våra jurister i Stockholm arbetar i ett ärende som faktureras av något annat kontor, exempelvis Köpenhamn eller Helsingfors, säger Richard Åkerman, chef på Stockholmskontoret till Realtid.se.
Enligt uppgifter från advokatbyrån uppgick koncernens intäkter till 11 procent och Stockholmkontorets till 4 procent under verksamhetsåret 2011.
Resultatet efter skatt faller under året med 57,6 procent, från omkring 42,5 miljoner kronor till drygt 18 miljoner kronor, enligt årsredovisningen.
– 2010 var ett bättre år för Hannes Snellman-koncernen än förra året – men inte väldigt mycket bättre. 2011 var tillfredsställande men inte fantastiskt, säger Richard om utfallet.
– Vi har stor potential att göra ett grymt resultat.
Kontorets personalstyrka ökar från 82 till 102 anställda per årskiftet.
Detta återspeglas i advokatbyråns personalkostnader, som stiger med drygt 20 miljoner till 84,5 miljoner kronor och bidrar till att dämpa vinstmarginalen.
– Tidigare fanns alla våra supportfunktioner i Helsingfors. Detta har nu förändrats vilket förstås ger högre lönekostnader för de andra kontoren.
Richard Åkerman menar också att målet varit att bygga upp en verksamhet som klarar av att hantera de riktigt stora transaktionerna i Norden. Då har en ökad personalstyrka varit nödvändig
– Det kan vi göra med nuvarande besättning och då blir det förstås inte längre lika viktigt att växa framöver. Därtill är marknaden inte med oss på samma vis som den tidigare har varit, säger han.
Vad krävs för att Hannes Snellman ska kunna bli Nordens ledande affärsjurist?
– Det är helt avhängigt att vi har rätt medarbetare och att vi kan attrahera rätt uppdrag och rätt klienter.
– Hittills har vi lyckats väl och det finns ingen annan väg än att fortsätta anstränga oss.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.