Realtid

Renault-chefen vädjar till Sarkozy

administrator
administrator
Uppdaterad: 15 dec. 2008Publicerad: 15 dec. 2008

" Vi behöver billiga statliga lån. Utan kapital riskerar den ena biltillverkaren efter den andra att falla", säger Renault-chefen Carlos Ghosn.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Just nu ligger verksamheten nere vid flera bilfabriker i Frankrike.

Personalen är korttidspermitterad. Bilproducenterna försöker minska sina lager och har skjutit både stora investeringar och projekt på framtiden. Samtidigt börjar underleverantörerna att säga upp anställda.

Nu vädjar Carlos Ghosn, vd för gruppen Renault-Nissan, till den franske statschefen och ber om hjälp. Just i dag har Nicolas Sarkozy tagit emot representanter för bilindustrin, för att diskutera olika möjligheter.

Enligt Carlos Ghosn är den nuvarande krisen unik i historien. Under de senaste dagarna har han framträtt flera gånger i franska medier och sagt att problemen riskerar att bli långvariga. Han hävdar att man ännu inte nått botten.

– Ingen kommer att gå opåverkad ur den här krisen, säger han till Le Monde.

Nicolas Sarkozy har tidigare sagt att även bilindustrin ska kunna dra nytta av de kreditgarantier, som staten har lovat att ge via bankerna. En del av det krispaket, som nyligen presenterades av regeringen, syftar också direkt till att stimulera till bilköp. Kunder får en extra premie på 10.000 kronor om de skrotar sitt gamla fordon för att köpa ett nytt.

Men enligt Renault-ledningen behöver bilindustrin i dag framförallt hjälp med att låna pengar till ett lågt pris. Carlos Ghosn säger att tillverkarnas svårigheter nu enbart har finansiella skäl, eftersom branschen är så beroende av kreditmöjligheter.

– Det är mycket bra att stimulera marknaden genom en premie. Men man måste också uppmuntra bankerna till att låna ut. Det räcker inte med tre månaders lån med en ränta på 10 procent, säger Carlos Ghosn till Le Figaro.

ANNONS

Enligt den franska dagstidningen vill Renault-chefen att franska staten lånar ut pengar direkt till bilproducenterna, utan att de behöver gå via bankerna. Han hävdar att de behöver krediter som sträcker sig över två till tre år och till en ränta på mellan fyra och fem procent.

Dessutom kräver bilproducenterna att alla stödåtgärder även omfattar underleverantörerna.

Faurecia, som är en filial till Peugeot och den största tillverkaren av bildelar i Frankrike, har till exempel nyligen meddelat att företaget kommer att säga upp drygt 1.200 anställda, varav 700 redan under nästa år.

Carlos Ghosn säger också att om staten ger bilindustrin stöd har den rätt att kräva något i utbyte.

– Om vi får hjälp är det normalt att vi lovar att inte stänga fabriker, säger han till Le Figaro.

Carlos Ghosn kommer efter årsskiftet att vara ordförande i de europeiska biltillverkarnas organisation, ACEA, som har uppskattat att branschen totalt behöver omkring 40 miljarder euro, cirka 400 miljarder kronor, för att kunna klara sig över den aktuella krisen.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]